Page 105 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 105

Dr. Pásztor Zsuzsa
                                          zenetanár,
                                          tudományos kutató,
                                          Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem,
                                          ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
                                          Tanárképzési és Továbbképzési Központ










                A zenei munkaképesség-gondozás pedagógiája
                               – Kovács módszer –
                        (az előadás SzErKESztEtt változata)

           A zenei munkaképesség-gondozás pedagógiája, másképpen Kovács mód-
         szer, dr. Kovács Géza tudományos kutató nevéhez fűződik. A Kovács mód-
         szer a zenepedagógia új ága, edzésmódszer, életmódprogram és életszemlé-
         let, mely a zenélő embereket kívánja szolgálni, hogy könnyebben elviseljék
         a pálya idegi és fizikai megterheléseit, elkerüljék a foglalkozási ártalmakat, és
         kevesebb erőfeszítéssel, jobb eredményeket érjenek el hivatásukban és min-
         dennapi életfeladataikban.
            A Kovács módszer – Kodály módszer összefüggése nemcsak a nevek rí-
         melésében jelenik meg, hanem a történelemben is. A Kovács módszer létre-
         jötte közvetlenül kapcsolódik Kodály Zoltán személyéhez. Kodály tanár úr
         tagja volt annak a bizottságnak, amely a Zeneakadémia vezetőivel együtt az
         1950-es évek végén felkérte dr. Kovács Géza tudományos kutatót a zenemű-
         vészek körben nagyon gyakori foglalkozási ártalmak vizsgálatára és a véde-
         kezés kidolgozására. Akkor is – éppen úgy, mint mostanában – sokan szen-
         vedtek kézbántalmaktól, idegi kimerüléstől és egyéb foglalkozási panaszok-
         tól, de akkoriban a zenepedagógusok sem idehaza, sem külföldön még nem
         foglalkoztak ezekkel a problémákkal. Így ez a kezdeményezés világviszony-
         latban is egészen úttörőnek számított.
            A Zeneakadémián tartott csoportos és egyéni foglalkozások igen eredmé-
         nyesek voltak kezdettől fogva, és sok-sok olyan zenészt segítettek vissza a


                                                                        105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110