Page 101 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 101

zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában


         talán gyakorlott mesteremberek és kollégák segítsége lehetővé teszi, hogy
         használható hangszereket készítsünk, amelyeket a hangszer piacon kapható
         hangszerekhez viszonyítva sem kell szégyenlenünk. A Tom-Mutters Iskola
         hangszerkészítési tapasztalatai alátámasztják, hogy a műhelymunkában já-
         ratlan emberek is képesek a munka irányítására, a munka a tanulókra kifej-
         tett hatása és jelentősége pedig felbecsülhetetlen.
           Jelenleg az iskolám osztályainak diákjai a következő hangszereket építik
         maguknak: a kicsik (6-9 évesek) húros lapokat készítenek. Egy falap közepé-
         re, amelyet ők vágnak le rögzített fűrésszel, egy húrt rögzítünk facsavarral.
         Egy kis műanyag doboz lesz a rezonáns test. Az egy húros lapokat különbö-
         ző hangmagasságra hangoljuk, így több, egymás melletti hangszerrel igazán
         dallamosan lehet játszani. A középső osztályosok (9-12 évesek) hasonló mó-
         don gitárt készítenek. Az egy húr helyett három húrt rögzítünk, amelyeket
         akkordra tudunk hangolni. A felső osztályosok (12-15 évesek) falapokból
         hágcsó xilofont építenek, amelyen valódi dallamokat lehet játszani. A mun-
         kára felkészítő tagozaton (15-18 évesek) a diákok harangjátékot építenek,
         amelynek gyönyörű, finom hangja van. Minden hangszert színes pontokkal
         látunk el. Alig leírható, hogy milyen boldogság és öröm a gyerekeknek a
         hangszer készítés folyamata és milyen büszkék a műveikre. Az egész iskola
         eljátssza aztán az elkészült hangszereken a kánkánt, az állatok farsangjából,
         ami hatalmas élmény.

           3.6. Zene-színház
         A zene az valami nagyon szép dolog. A színjáték is gyönyörű. Miért ne egye-
         sítsük a kettőt? Az előadott darab, a szerepjáték is a tánchoz s énekhez hason-
         lóan a gyermek alapképességeihez tartozik. A zene és a színház összekötése
         újra összefüggéseket hoz más szakokkal és tantárgyakkal, pl. a nyelv, a moz-
         gás, a ritmika, a jelmezkészítés területein.
           A zene és a testi előadás összekapcsolása a zenei ujjgyakorlatokkal és já-
         tékokkal kezdődik. Ebből alakul ki a körjátékok gyakorlása, ahol az ének-
         lés, zenehallgatás, tánc és színjáték együtt valósul meg. A körjátékok mellett
         operák, musical-ek és filmek alkalmasak az előadásra. A diszkóból a play-
         back show és a karaoke ismeretes.

           3.7. Hangszeres játék
         Valamivel több, mint 30 évvel ezelőtt Németországban, az értelmi fogyatékos
         gyermekek iskoláiban az volt az alapelv, hogy értelmi fogyatékos gyermekek


                                                                        101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106