Page 100 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 100

HEinricH UllricH


          látásmódjához érünk. A zenére való mozgás legfontosabb helye természete-
          sen a zeneóra. A rendszeres zenére való mozgás, tánc a reggeli kör része.
          A tánc különböző formákban és módokon jelenik meg nálunk. Így a gyere-
          kek szabadon, kötöttségek nélkül táncolnak, létrejön a zenére egy szabad,
          esztétikus kifejezőerejű mozgás. A páros táncoknál partnert keresnek ma-
          guknak a gyerekek. Életkor és fejlettségi fok szerint vezetjük be a különböző
          táncformákat. A nagyok megtanulják a társastánc alapjait, hogyan kell indu-
          lóra, keringőre és blues zenére táncolni. Van egy tánc csoport is az iskolában,
          akik igazán mutatós koreográfiákat tanulnak, magas színvonalon.

            3.4. Zeneszerzés és írás
          A legtöbb ember szívesen hallgat zenét. Egyesek akár abban a helyzetben
          vannak, hogy hangszeren is játsszanak. Még kisebb azok száma, akik zenét
          szereznek. Általános felfogás szerint a zeneszerzés, komponálás csak a zene-
          szerzőknek való. Hogyan lenne lehetséges, hogy egy óvodás gyerek, vagy egy
          értelmi fogyatékos gyerek zenét szerezzen?
            Lehetséges! Ez csak a hozzáállás és a módszer kérdése. A gyerekek nin-
          csenek abban a helyzetben, hogy nagy műveket komponáljanak. De minden
          emberben van kreativitás, amely lehetővé teszi számára, hogy valami újat
          alkosson, találjon fel, készítsen. Ez nem olyan mérvű dolog, hogy a világot
          tenné gazdagabbá, mint a nagy művészek esetében. De saját maga és a kör-
          nyezete, családja, barátai, tanárai, iskolatársai, stb. számára alkothat zenét
          egy gyermek is. Idő és hely korlátok miatt most nem tudok elmélyülni eb-
          ben a speciális metodikai eljárásban. Így csak példaképpen megemlítem:
          történetek komponálása, képeskönyvek megzenésítése a HUS színeskotta
          (régi nevén ULWILA) rendszerrel. Erre kiváló eszköznek bizonyult a flanel
          tábla színes, flanel hangjegyekkel. A hátoldalán tapadós hangjegyekkel egy-
          szerű a hangok írása és eltávolítása is. Egy kedves szóhoz – pl. Nap, egy kis
          verset komponálunk (a rímek keresése is a mindennapok gyakorlatához tar-
          tozik), s aztán a vers hangjait együtt színezzük ki.

            3.5. Hangszer készítés
          Ha hangszeren játszunk, az egy remek dolog. Ha ráadásul olyan hangszeren
          játszunk, amelyet magunk készítettünk, ez egy különleges élmény. Ezért a
          hangszerkészítés fontosságának sokkal erősebben jelen kellene lenni a (zene)
          tanárok fejében. Sokan visszariadnak a kézimunka ügyességet és technikai
          felkészültséget kívánó feladataitól. De a szükséges bátorság, jó szándék és


          100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105