Page 100 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 100
HEinricH UllricH
látásmódjához érünk. A zenére való mozgás legfontosabb helye természete-
sen a zeneóra. A rendszeres zenére való mozgás, tánc a reggeli kör része.
A tánc különböző formákban és módokon jelenik meg nálunk. Így a gyere-
kek szabadon, kötöttségek nélkül táncolnak, létrejön a zenére egy szabad,
esztétikus kifejezőerejű mozgás. A páros táncoknál partnert keresnek ma-
guknak a gyerekek. Életkor és fejlettségi fok szerint vezetjük be a különböző
táncformákat. A nagyok megtanulják a társastánc alapjait, hogyan kell indu-
lóra, keringőre és blues zenére táncolni. Van egy tánc csoport is az iskolában,
akik igazán mutatós koreográfiákat tanulnak, magas színvonalon.
3.4. Zeneszerzés és írás
A legtöbb ember szívesen hallgat zenét. Egyesek akár abban a helyzetben
vannak, hogy hangszeren is játsszanak. Még kisebb azok száma, akik zenét
szereznek. Általános felfogás szerint a zeneszerzés, komponálás csak a zene-
szerzőknek való. Hogyan lenne lehetséges, hogy egy óvodás gyerek, vagy egy
értelmi fogyatékos gyerek zenét szerezzen?
Lehetséges! Ez csak a hozzáállás és a módszer kérdése. A gyerekek nin-
csenek abban a helyzetben, hogy nagy műveket komponáljanak. De minden
emberben van kreativitás, amely lehetővé teszi számára, hogy valami újat
alkosson, találjon fel, készítsen. Ez nem olyan mérvű dolog, hogy a világot
tenné gazdagabbá, mint a nagy művészek esetében. De saját maga és a kör-
nyezete, családja, barátai, tanárai, iskolatársai, stb. számára alkothat zenét
egy gyermek is. Idő és hely korlátok miatt most nem tudok elmélyülni eb-
ben a speciális metodikai eljárásban. Így csak példaképpen megemlítem:
történetek komponálása, képeskönyvek megzenésítése a HUS színeskotta
(régi nevén ULWILA) rendszerrel. Erre kiváló eszköznek bizonyult a flanel
tábla színes, flanel hangjegyekkel. A hátoldalán tapadós hangjegyekkel egy-
szerű a hangok írása és eltávolítása is. Egy kedves szóhoz – pl. Nap, egy kis
verset komponálunk (a rímek keresése is a mindennapok gyakorlatához tar-
tozik), s aztán a vers hangjait együtt színezzük ki.
3.5. Hangszer készítés
Ha hangszeren játszunk, az egy remek dolog. Ha ráadásul olyan hangszeren
játszunk, amelyet magunk készítettünk, ez egy különleges élmény. Ezért a
hangszerkészítés fontosságának sokkal erősebben jelen kellene lenni a (zene)
tanárok fejében. Sokan visszariadnak a kézimunka ügyességet és technikai
felkészültséget kívánó feladataitól. De a szükséges bátorság, jó szándék és
100