Page 106 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 106

dr. PáSztor zSUzSa


          zenei pályára, akik különféle foglalkozási ártalmaik miatt abbahagyni kény-
          szerültek  munkájukat.  Dr.  Kovács  Géza  ezen  a  tudományterületen  elért
          eredményeiért számos magas kitüntetésben részesült.
             Magam olyan szerencsés lehettem, hogy zongoratanári munkám mellett
          kezdettől  fogva  részt  vehettem  a  kutatásban,  és  negyven  éven  keresztül
          dogozhattam a legendás Géza bácsi mellett, mint munkatárs és szerzőtárs,
          ebből a témából szereztem tudományos minősítést, majd az ő halála után
          átvettem a munka vezetését.
             Jelenleg több fórumon tanítom a Kovács módszert. A Liszt Ferenc Zene-
          művészeti Egyetemen fakultatív módon minden hallgató részt vehet a zenei
          munkaképesség-gondozásban. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen
          posztgraduális képzést vezetek zenetanárok és énektanárok részére. Végül
          a Fővárosi Pedagógiai Intézet és a Muzsikáló Egészség Alapítvány szervezé-
          sében tanároknak 30 órás akkreditált továbbképzéseket tartok.
             A Kovács módszer meglehetősen kiterjedt tudományterület, melyet egé-
          szében áttekintenünk még érintőlegesen is lehetetlen volna ebben a rövid
          előadásban, ezért csak két fontos mozzanatról szeretnék felvillantást adni.

          1. A hangszerjáték manuális-fizikai előkészítése
          A hangszerjátékban akkor lehet zavartalanul haladni, ha minden feladat előtt
          megvannak a hozzá szükséges alapképességek, készségek, mégpedig nem-
          csak zenei téren, hanem manuális, fizikális vonatkozásban is. Például szük-
          séges a kéz, az ujjak mozgásainak finom szabályozása, pontos időzítése, a
          gyorsaság, az erő, az állóképesség, a jó tartás. A hangszerjáték előzetes meg-
          alapozásnak gondolatával már Couperin is foglalkozott és utána még sokan.
          A Kovács módszer segítségével a manuális-fizikai előkészítés már az előkép-
          zőben  elindulhat,  és  azután  folytatódhat  a  tanulás  folyamán  mindaddig,
          amíg szükség van rá.
             A mozgás-előkészítés célja a hangszeres cselekvések idegvezérlési, hor-
          monális,  keringési  és  izomanyagcsere-hátterének  megteremtése.  Konkré-
          tabban: a hangszerjáték legáltalánosabb mozgásformáinak és érzeteinek ala-
          pozása, az élettanilag helyes légzéstechnika, valamint a normális alaptartás
          megtanítása, és mindezeknek a funkcióknak gondozása és megőrzése, min-
          denkinél az egyéni szükségletnek megfelelően és a változó állapot szerint.
             A Kovács módszert tanító tanárok sok éves tapasztalata mutatja, hogy
          azok a növendékek, akik kezdettől fogva folyamatosan kapnak manuális,
          fizikai felkészítést, könnyebben és gyorsabban haladnak a hangszeres tanu-


          106
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111