Page 106 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 106
dr. PáSztor zSUzSa
zenei pályára, akik különféle foglalkozási ártalmaik miatt abbahagyni kény-
szerültek munkájukat. Dr. Kovács Géza ezen a tudományterületen elért
eredményeiért számos magas kitüntetésben részesült.
Magam olyan szerencsés lehettem, hogy zongoratanári munkám mellett
kezdettől fogva részt vehettem a kutatásban, és negyven éven keresztül
dogozhattam a legendás Géza bácsi mellett, mint munkatárs és szerzőtárs,
ebből a témából szereztem tudományos minősítést, majd az ő halála után
átvettem a munka vezetését.
Jelenleg több fórumon tanítom a Kovács módszert. A Liszt Ferenc Zene-
művészeti Egyetemen fakultatív módon minden hallgató részt vehet a zenei
munkaképesség-gondozásban. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen
posztgraduális képzést vezetek zenetanárok és énektanárok részére. Végül
a Fővárosi Pedagógiai Intézet és a Muzsikáló Egészség Alapítvány szervezé-
sében tanároknak 30 órás akkreditált továbbképzéseket tartok.
A Kovács módszer meglehetősen kiterjedt tudományterület, melyet egé-
szében áttekintenünk még érintőlegesen is lehetetlen volna ebben a rövid
előadásban, ezért csak két fontos mozzanatról szeretnék felvillantást adni.
1. A hangszerjáték manuális-fizikai előkészítése
A hangszerjátékban akkor lehet zavartalanul haladni, ha minden feladat előtt
megvannak a hozzá szükséges alapképességek, készségek, mégpedig nem-
csak zenei téren, hanem manuális, fizikális vonatkozásban is. Például szük-
séges a kéz, az ujjak mozgásainak finom szabályozása, pontos időzítése, a
gyorsaság, az erő, az állóképesség, a jó tartás. A hangszerjáték előzetes meg-
alapozásnak gondolatával már Couperin is foglalkozott és utána még sokan.
A Kovács módszer segítségével a manuális-fizikai előkészítés már az előkép-
zőben elindulhat, és azután folytatódhat a tanulás folyamán mindaddig,
amíg szükség van rá.
A mozgás-előkészítés célja a hangszeres cselekvések idegvezérlési, hor-
monális, keringési és izomanyagcsere-hátterének megteremtése. Konkré-
tabban: a hangszerjáték legáltalánosabb mozgásformáinak és érzeteinek ala-
pozása, az élettanilag helyes légzéstechnika, valamint a normális alaptartás
megtanítása, és mindezeknek a funkcióknak gondozása és megőrzése, min-
denkinél az egyéni szükségletnek megfelelően és a változó állapot szerint.
A Kovács módszert tanító tanárok sok éves tapasztalata mutatja, hogy
azok a növendékek, akik kezdettől fogva folyamatosan kapnak manuális,
fizikai felkészítést, könnyebben és gyorsabban haladnak a hangszeres tanu-
106