Page 31 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 31
Ember Csaba
zenetanár,
a Balassagyarmati
Rózsavölgyi Márk Zeneiskola
igazgatója,
a Magyar Zeneiskolák
és Művészeti Iskolák
Szövetségének elnöke
Művészeti Iskolák helye és szerepe
a hazai közoktatásban,
különös tekintettel a zeneoktatásra
(előadás)
Jó napot kívánok, nagy szeretettel köszöntök mindenkit. Remélem, hogy
az elkövetkező 20 percben kiderül az önök számára, hogy mit jelent a művé-
szeti iskolák elnevezés.
Előtte azért szeretném megkérdezni, ki az, aki zeneiskolába járt valami-
kor? Kérem, tegye föl a kezét. Köszönöm szépen. Szinte mindenki.
A művészeti iskola ugyanez a műfaj, megadja a szabadságot minden mű-
vészetet kedvelőnek, hogy iskolai formában, rendezett körülmények között
megismerkedjen egy-egy művészeti ággal. Nem jelent egy dolgot ma még
sajnos, hogy ugyanaz az egy személy akár egy művészeti iskola több művé-
szeti ágában úgy művelje magát, hogy valóban a művészetek benne valami-
képpen eggyé válhassanak. Hanem egy-egy művészeti ágat tanulnak.
A zeneiskolai mozgalom kiépülése Ádám Jenő, Váci Károly és mások kez-
deményezésére az ’50-es években kezdődött meg szisztematikusan Magyar-
országon. A fejlesztés útja az volt, hogy minden megyeszékhelyen majd
minden városban, nagyobb településen végül – az egész országot behálózva
– mindenütt legyenek zeneiskolák, hogy a zenei képesség, ha megmutatko-
zik, el ne vesszen, a zenei tehetség kibontakozhassék. Ez az idők folyamán
31