Page 31 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 31

Ember Csaba
                                          zenetanár,
                                          a Balassagyarmati
                                          Rózsavölgyi Márk Zeneiskola
                                          igazgatója,
                                          a Magyar Zeneiskolák
                                          és Művészeti Iskolák
                                          Szövetségének elnöke









                       Művészeti Iskolák helye és szerepe
                             a hazai közoktatásban,
                       különös tekintettel a zeneoktatásra
                                     (előadás)



           Jó napot kívánok, nagy szeretettel köszöntök mindenkit. Remélem, hogy
         az elkövetkező 20 percben kiderül az önök számára, hogy mit jelent a művé-
         szeti iskolák elnevezés.
           Előtte azért szeretném megkérdezni, ki az, aki zeneiskolába járt valami-
         kor? Kérem, tegye föl a kezét. Köszönöm szépen. Szinte mindenki.
           A művészeti iskola ugyanez a műfaj, megadja a szabadságot minden mű-
         vészetet kedvelőnek, hogy iskolai formában, rendezett körülmények között
         megismerkedjen egy-egy művészeti ággal. Nem jelent egy dolgot ma még
         sajnos, hogy ugyanaz az egy személy akár egy művészeti iskola több művé-
         szeti ágában úgy művelje magát, hogy valóban a művészetek benne valami-
         képpen eggyé válhassanak. Hanem egy-egy művészeti ágat tanulnak.
           A zeneiskolai mozgalom kiépülése Ádám Jenő, Váci Károly és mások kez-
         deményezésére az ’50-es években kezdődött meg szisztematikusan Magyar-
         országon.  A  fejlesztés  útja  az  volt,  hogy  minden  megyeszékhelyen  majd
         minden városban, nagyobb településen végül – az egész országot behálózva
         – mindenütt legyenek zeneiskolák, hogy a zenei képesség, ha megmutatko-
         zik, el ne vesszen, a zenei tehetség kibontakozhassék. Ez az idők folyamán


                                                                         31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36