Page 27 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 27

a KönyvEKnEK SaJát SorSUK van


         mekkori környezeti feltételek is hozzájárulnak annak szintjéhez. Az iskolás
         években még alakulhat, de nem sokat. Általában összefügg a családi szoci-
         ális státussal, és összefügg az iskolai előmenetellel is, nem csak az osztály-
         zatokkal, hanem azt is megállapították, hogy a magasabb intelligenciával
         magasabb iskolai végzettség jár együtt. A mi régi anyagunkban az a jelentős
         különbség, ami az első évben megvolt a két magas IQ-jú és a két alacsony
         IQ-jú osztály között, végig megmaradt. Sulyán Andrea anyagában sem adó-
         dott intelligencia beli különbség a zeneis és a nem zeneis csoportok között.
         Ennek talán az is lehetett az oka, hogy igyekezett hasonló környezetből
         választani zeneis és kontroll csoportjait. Nálunk azonban az intelligencián
         belül adódott egy érdekes jelenség, az, hogy az alacsony státusú zenés osz-
         tályban a verbális és a nem verbális teljesítmény kiegyensúlyozott arányban
         szerepel, amely pedig főként a magas IQ-ra jellemző. Kontroll párjánál vi-
         szont e két részképesség közül a nem verbális igen alacsony szintű a verbá-
         lishoz képest is. Vannak adatok arra, hogy az igen alacsony nem-verbális
         teljesítmény szorongásosságra, gátlásosságra vezethető vissza. Ez az tehát,
         ami nem jellemző zeneis párjukra.
           A másik intellektuális képesség, amit mértünk, a kreativitás volt. Ez erősen
         különbözik az intelligenciától, ugyanis a résztvevőktől legyenek akár fel-
         nőttek, akár gyerekek, azt kívánja meg, hogy minél több és minél érdeke-
         sebb, eredetibb ötleteket produkáljanak egy-egy kérdésre. Pl. tárgyjavítás,
         mi  lenne,  ha…,  körök,  stb.  Felnőtteknél  különösen  nehezebb  probléma
         megoldásakor áldásos egy ilyen képesség, amikor megakad az ember, s ha
         elkezd ötleteket gyártani, sokféle összefüggést kitalálni, amelyek közül
         egyik-másik beválik és előreviszi a megoldás felé. Valószinű ennek is van
         valamelyes öröklött alapja, de ha nem gyakorolja az ember, akkor legátlód-
         hat, elnyomódhat. Az iskola szigorú lecketanulásra beállítódott rendszere
         különösen alkalmas erre. Eredményeink szerint ezen a területen a zeneis
         osztályok a második évtől kezdve végig következetesen felülmúlják nem
         zeneis kontroll párjukat. Sőt, az alacsony státusú zeneis osztály ezekben a
         tesztekben azonos szinten teljesít, néha még meg is előzi a magas státusú
         nem zeneis csoportot. Drámai viszont az alacsony nem zeneis osztály lema-
         radása az egész időszak alatt.
           Sulyán Andrea új eredménye teljes összhangban van a mi régi adataink-
         kal: a zeneisek jelentős fölényét mutatja a kreatív teljesítményben.
           És volt még egy érdekes részeredmény. Megvizsgáltuk az intelligencia és
         a kreativitás értékek összefüggését.  Nemzetközi tapasztalatok szerint e két


                                                                         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32