Page 28 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 28

barKóczi ilona


          képességcsoport csak gyenge kapcsolatban (csekély pozitív korrelációban)
          van egymással, és minél magasabb az intelligencia, annál inkább válnak
          egymástól függetlenné. Azaz vannak olyan magas intelligenciájú és alacsony
          kreativitású emberek, akik éleseszüek, gyorsan vág az agyuk, jó a memóri-
          ájuk vagyis magas az IQ-juk, de nincsenek jó ötleteik egy probléma helyzet-
          ben, csak „sínezetten” tudnak gondolkozni, és ez fordítva is lehetséges. Per-
          sze, az az előnyös, ha mindkét képességcsoport egymással kiegyensúlyozott
          viszonyban van, pl. ha mindkettő jó közepes, vagy magasabb szintű.
            A régi vizsgálatban meglepetésünkre azt találtuk, hogy a zenei képzés ha-
          tására megnő az intelligencia és a kreativitás közötti kapcsolat szorossága, s
          ez még a magas intelligenciájú Kodály osztályra is jellemző. Általában a ze-
          neis osztályokban alig van olyan gyerek, akinek magas intelligencia mellett
          közepes, vagy alacsony szintű a kreativitása, viszont a nem zenések között
          jócskán vannak magas IQ mellett közepes és alacsony kreativitásúak. Akkor
          ezt úgy fogalmaztuk meg, hogy intelligenciájukhoz „hozzá nő” a kreativitásuk.
            Most pedig Sulyán Andrea anyagában is bejött ez az összefüggés, vagyis,
          hogy a zeneis csoportokban e két képesség szorosabban kapcsolódik össze,
          míg a nem zenéseknél teljesen függetlenek egymástól. Andrea ezen találatá-
          nak különösen megörültem, mert ha két mérés eredménye 25 év elteltével,
          más életkorban és más intelligencia, valamint más kreativitás teszttel mérve
          megismételhető, akkor azt bizony tényként el kell fogadni.




























          28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33