Page 26 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 26

barKóczi ilona


          kájában megvizsgált egy zeneis és egy nem zeneis osztályt és nem találta
          meg köztük azt a különbséget, amit mi régebben. Katalin azonban addig
          győzködött és unszolt a maga szelíd modorában, amíg beszervezett a Psal-
          mus Humanus művészetpedagógiai programok bemutatásának megtekinté-
          sébe, amelyről 2002-ben könyv is megjelent, s abban is leírtam egy rövid
          összefoglalót kecskeméti tapasztalatainkról.
            Most e konferencia előkészítésekor ismét azt állította, megint mondjam el
          ugyanezt.
            Én azonban nem szeretem magam ismételgetni, de szerencsére a tavalyi
          tanév végére megszületett Sulyán Andrea diplomamunkája pszichológiából.
          Ő viszont nem csak pszichológus, hanem zenész is. 12 éven át járt zenetago-
          zatos iskolába, most pedig ének-zene tanár szakra jár. Ő tehát a mi ideális
          emberünk. Munkájában 6. osztályos általános iskolások vettek részt, össze-
          sen 120 zeneis és 138 nem zeneis osztályból. Minthogy nagyon biztató ered-
          ményeket kapott, úgy gondoltam, most összevetem ezeket a mi régi eredmé-
          nyeinkkel, lássuk az ének-zenei képzésnek még most is ugyanolyan izgalmas
          pozitív hatásai vannak-e, mint a régi vizsgálatban megmutatkozók.
             A kecskeméti vizsgálatban az első évben három, majd négy osztálynyi
          gyerek vett részt, mintegy százan. Az egyik osztály a Kodály iskolából való,
          az ő nem zeneis kontrollja egy másik iskolából való csoport, a családi szoci-
          ális státus szerint illesztve. Még két osztálynyi gyerek egy harmadik iskola
          párhuzamos osztályából adódott, őket a szervezők jelölték ki, s ők határoz-
          ták meg, hogy egyikük legyen zeneis, másikuk nem. Csak az első évi vizs-
          gálat adataiból derült ki, hogy igen jelentős különbség van a Kodály osztály
          és e két másik között intelligencia terén, ez utóbbi gyerekek sokkal alacso-
          nyabb IQ-val rendelkeznek, mint a kodályosok. Az első év végén kérésemre
          megadták a családok szociális státus adatait, s így derült ki, hogy ez a két
          osztály sokkal alacsonyabb családi társadalmi környezetben él. Így alakult
          ki a második évre a két magas státusú, magas IQ-jú zenés/nem zenés osz-
          tály, és az alacsony státusú, de nem alacsony, hanem átlagos IQ-jú zeneis/
          nem zeneis másik két osztály.

          Először áttekintem az intellektuális terület eredményeit:
          Ebbe az intelligencia és a kreativitás mérés tartozik. Az intelligencia tesztek
          legtöbbje  verbális  és  nem  verbális,  azaz  képi-vizuális  résztesztekből  áll,
          nagyrészt emlékezeti, logikus következtetési, képkiegészítési, stb. résztesz-
          tekből áll. Körülbelül 50%-ban örökletes és a kora csecsemő- és kisgyer-


          26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31