Page 26 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 26
barKóczi ilona
kájában megvizsgált egy zeneis és egy nem zeneis osztályt és nem találta
meg köztük azt a különbséget, amit mi régebben. Katalin azonban addig
győzködött és unszolt a maga szelíd modorában, amíg beszervezett a Psal-
mus Humanus művészetpedagógiai programok bemutatásának megtekinté-
sébe, amelyről 2002-ben könyv is megjelent, s abban is leírtam egy rövid
összefoglalót kecskeméti tapasztalatainkról.
Most e konferencia előkészítésekor ismét azt állította, megint mondjam el
ugyanezt.
Én azonban nem szeretem magam ismételgetni, de szerencsére a tavalyi
tanév végére megszületett Sulyán Andrea diplomamunkája pszichológiából.
Ő viszont nem csak pszichológus, hanem zenész is. 12 éven át járt zenetago-
zatos iskolába, most pedig ének-zene tanár szakra jár. Ő tehát a mi ideális
emberünk. Munkájában 6. osztályos általános iskolások vettek részt, össze-
sen 120 zeneis és 138 nem zeneis osztályból. Minthogy nagyon biztató ered-
ményeket kapott, úgy gondoltam, most összevetem ezeket a mi régi eredmé-
nyeinkkel, lássuk az ének-zenei képzésnek még most is ugyanolyan izgalmas
pozitív hatásai vannak-e, mint a régi vizsgálatban megmutatkozók.
A kecskeméti vizsgálatban az első évben három, majd négy osztálynyi
gyerek vett részt, mintegy százan. Az egyik osztály a Kodály iskolából való,
az ő nem zeneis kontrollja egy másik iskolából való csoport, a családi szoci-
ális státus szerint illesztve. Még két osztálynyi gyerek egy harmadik iskola
párhuzamos osztályából adódott, őket a szervezők jelölték ki, s ők határoz-
ták meg, hogy egyikük legyen zeneis, másikuk nem. Csak az első évi vizs-
gálat adataiból derült ki, hogy igen jelentős különbség van a Kodály osztály
és e két másik között intelligencia terén, ez utóbbi gyerekek sokkal alacso-
nyabb IQ-val rendelkeznek, mint a kodályosok. Az első év végén kérésemre
megadták a családok szociális státus adatait, s így derült ki, hogy ez a két
osztály sokkal alacsonyabb családi társadalmi környezetben él. Így alakult
ki a második évre a két magas státusú, magas IQ-jú zenés/nem zenés osz-
tály, és az alacsony státusú, de nem alacsony, hanem átlagos IQ-jú zeneis/
nem zeneis másik két osztály.
Először áttekintem az intellektuális terület eredményeit:
Ebbe az intelligencia és a kreativitás mérés tartozik. Az intelligencia tesztek
legtöbbje verbális és nem verbális, azaz képi-vizuális résztesztekből áll,
nagyrészt emlékezeti, logikus következtetési, képkiegészítési, stb. résztesz-
tekből áll. Körülbelül 50%-ban örökletes és a kora csecsemő- és kisgyer-
26