Page 32 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 32
EmbEr cSaba
úgy bővült, hogy ne csak kibontakozhassék a zenei tehetség, hanem már
akkor be lehessen íratkozni zeneiskolába, ha szeretnénk kideríteni, hogy
van-e ilyen tehetség. Majd a későbbiekben – és a legutóbbi oktatási törvény
már így rögzíti, összhangban több nemzetközi egyezménnyel – minden ma-
gyar gyermeknek joga az, hogy felismerjék művészi képességeit, tehetségét,
hogy azt kibontakoztathassa, és ezért négy művészeti területen 75 különbö-
ző művészeti tárgyban lehet ma művészeteket tanulni. Ezt az állam 6 éves
kortól 22 éves korig normatív módon – tehát konkrétan mindenkit segítve
támogatja.
Ez a támogatás – ha csak a százalékot nézzük – az európai élvonalban
jeleníti meg hazánkat, hiszen papíron 90%-ot jelent. Ugyanakkor – eltérően
a kötelező iskolatípusoktól – itt meghatározott összegű hozzájárulást kell
fizetni, ami a költségeknek mindenkori 5-10%-a, és ez természetesen tele-
pülésenként nagyon eltérő lehet, hiszen az számit, hogy az adott iskolára
mennyi a ráfordítás. Az állam, a település és a szülő egyaránt részt vállal
a költségekből, s biztos jogi keretek között folyhat igényes oktatás.
Mi ez a jogi keret? Az alapfokú művészetoktatás a magyar közoktatás ré-
sze. A közoktatási törvény mondja ki, hogy mindenkinek joga és kötelessé-
ge tanulni, s e törvényben, bár szabadon választható iskolatípusként, s nem
a tankötelezettség teljesítésének iskolájaként – ilyen formában szinte egye-
dülállóan Európában – a közoktatási törvényben határozza meg az alapfokú
művészetoktatási intézmény fogalmát.
Ezt Európa nagy része annyira irigyli tőlünk, hogy ez a nagyon szép pla-
kát, amit most felmutatok s a 22 európai nemzeti zeneiskolai szövetség mel-
lett pl. Claudio Abbado és Pierre Boulez is aláírták, egyik európai célként
tűzi ki a zeneiskolák állami közoktatási intézményként való elismerését. E
plakáton persze sok fontos célkitűzés szerepel. Ilyen például a kulturális ne-
velési és szociális politika felelősségvállalása. Ez részben megtörtént, hiszen
itt ma egészségügyi államtitkár nyitotta meg ezt a konferenciát. Itt is kiderült,
hogy életünknek mennyire fontos része a művészetekkel való foglalkozás, és
lehet rá figyelni. Említhetem az elegendő állami anyagi támogatás közös eu-
rópai igényét is. Ez nálunk részben valósul meg, hiszen – bár a százalékos
arányok nagyon szépek a névleges állami támogatás tekintetében – a tényle-
ges ráfordításokat nem tudják fedezni, s zeneiskolák esetében az iskolafenn-
tartó települések anyagi ereje is kevés. Ha valaki zongorázni szeretne, az tud-
ja, hogy 4.500 forint körüli félévi térítési dij csak látszólag kevés egy körül-
belül 180 ezer forintos zeneiskolai egyéni oktatás tényleges költségei mellett,
32