Page 37 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 37
Dr. Nagyné Kovács Barbara
zenetanár,
óvónő,
fejlesztőpedagógus
Óvodai nevelés
Részképesség-fejlesztés ének,
zene és mozgás által
(előadás éS bEmUtató)
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves Vendégeink!
Nagy megtiszteltetés számomra, hogy itt lehetek és beszélhetek a nevelés-
nek azokról a területeiről, amelyekkel már több, mint három évtizede fog-
lalkozom. Ez a három terület az óvodapedagógia, a zenepedagógia és a fejlesz-
tőpedagógia. A három terület szorosan összekapcsolódik és összefügg a
munkámban, és egymás hatását a különböző téren való fejlesztések maxi-
málisan felerősítik.
Ma már szó esett arról, hogy a mozgás milyen fontos szerepet tölt be egy
gyermek értelmi fejlődésében. Én most egy kissé más oldalról szeretném
megközelíteni, mint ahogy ez eddig elhangzott.
Hosszú évek tudományos kutatásai és kísérleti eredményei azt igazolják,
hogy ha egy csecsemőkorban lévő gyermek mozgásfejlődéséből valamilyen
konkrét mozgásforma kimarad, vagy sokkal később kezdi el azt a mozgásfor-
mát gyakorolni, akkor egy bizonyos agyterület nem kapja meg azokat
a megfelelő ingereket, amik bizonyos csecsemőkori és kisgyermekkori moz-
gásformák gyakorlása által meghatározott idegpályákat építenek ki az agyban.
Ezek azért nagyon fontosak, mert a tanuláshoz nélkülözhetetlen funkciókat
37