Page 38 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 38
dr. nagyné KovácS barbar a
látnak el majd később. Tehát, ha ezek a bizonyos idegpályák nem alakulnak
ki, akkor később, amikor az iskolai tanulásnál szükség lenne ezeknek az agy-
területeknek az intenzív működésére, az iskolai tanuláshoz nélkülözhetetlen
funkciók nem fognak működni megfelelően. Ennek az az oka, hogy ezek az
agyterületek még nem rendelkeznek a megfelelő funkciókkal.
Közremûködtek :
a Budapest, XXII. ker. Önkormányzat 5. sz. Egyesített Óvodájának zeneóvodásai
Ez különböző tanulási nehézségekhez vezethet, úgymint: dycalculia,
dysgráfia, dyslexia, figyelemhiányosság, stb.
Porkolábné dr. Balogh Katalin, a fejlesztőpedagógia magyarországi kidol-
gozója az elmúlt évtizedben elvégzett pedagógiai, pszichológiai kísérletei és
megfigyelései alapján arra következtetett, hogy a tanulási képességeket meg-
határozó pszichikus funkciók hibátlan működéséért felelős részképességek
kialakításában a mozgás hordoz nagyon fontos hatásforrásokat, valamint,
hogy a részképességekben megfigyelhető elmaradásokat éppen óvodáskor-
ban, bizonyos mozgásformák gyakoroltatásával lehet pótolni, kompenzálni.
Például ha egy gyermek csecsemőkorában nem, vagy csak keveset más-
zik, a középagy nem kap megfelelő ingereket, ennek következtében olvasás-
gyengeség, hipermotivitás, beszédhiba, alkalmazkodási nehézség alakulhat
38