Page 38 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 38

dr. nagyné KovácS barbar a


          látnak el majd később. Tehát, ha ezek a bizonyos idegpályák nem alakulnak
          ki, akkor később, amikor az iskolai tanulásnál szükség lenne ezeknek az agy-
          területeknek az intenzív működésére, az iskolai tanuláshoz nélkülözhetetlen
          funkciók nem fognak működni megfelelően. Ennek az az oka, hogy ezek az
          agyterületek még nem rendelkeznek a megfelelő funkciókkal.



























                                     Közremûködtek :
             a Budapest, XXII. ker. Önkormányzat 5. sz. Egyesített Óvodájának zeneóvodásai


            Ez  különböző  tanulási  nehézségekhez  vezethet,  úgymint:  dycalculia,
          dysgráfia, dyslexia, figyelemhiányosság, stb.
            Porkolábné dr. Balogh Katalin, a fejlesztőpedagógia magyarországi kidol-
          gozója az elmúlt évtizedben elvégzett pedagógiai, pszichológiai kísérletei és
          megfigyelései alapján arra következtetett, hogy a tanulási képességeket meg-
          határozó pszichikus funkciók hibátlan működéséért felelős részképességek
          kialakításában a mozgás hordoz nagyon fontos hatásforrásokat, valamint,
          hogy a részképességekben megfigyelhető elmaradásokat éppen óvodáskor-
          ban, bizonyos mozgásformák gyakoroltatásával lehet pótolni, kompenzálni.
            Például ha egy gyermek csecsemőkorában nem, vagy csak keveset más-
          zik, a középagy nem kap megfelelő ingereket, ennek következtében olvasás-
          gyengeség, hipermotivitás, beszédhiba, alkalmazkodási nehézség alakulhat


          38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43