Page 41 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 41

óvodai nEvEléS. réSzKéPESSég-FEJlESztéS énEK, zEnE éS mozgáS által


           Ennek megállapításához, ha magunk elé emeljük a rajzlapot, már köny-
         nyen érzékelhetővé válik a gyermek számára, hogy hol van a rajzlapon a
         „felül”. Ha felül megfogjuk a rajzlapot és úgy helyezzük az asztalra, hogy
         közben nem engedjük el, a síkba fordítás tudatosítása máris megtörtént.
         Könnyebben rögzül a fogalom, ha verbálisan is megerősítjük.
           Ehhez a folyamathoz azonban a gyermeknek már kialakult testséma és
         személyi zóna-érzettel kell rendelkeznie.
           Továbbá szüksége van a térpercepción belül a térbeli viszonyok felismeré-
         sére, valamint a téri pozíciók síkba fordításának képességére.
           A testünk a térben helyezkedik el, és minden mozdulatunkat érezzük.
         Kiindulási és viszonyítási alapként minden tapasztalatszerzést a sajáttest él-
         ményből, a saját testen való megtapasztaltatásból célszerű elindítani. A fent
         említett művelet során saját testünkkel, annak térbeli helyzetével azonosí-
         tottunk egy tőlünk független tárgyat.
           Elvégeztünk egy mozdulatsort – az asztalra tevést –, melyet izmaink érzé-
         keltek (kinetikus percepció), ezt természetesen láttuk is (vizuális percepció), mi-
         vel együtt működött e folyamat során a látás és a mozgás, bekapcsoltuk a
         keresztcsatornákat, létre jött a több érzékszervvel történő egyidejű érzékelés,
         ill. a több érzékszerv egyidejű működése, vagyis az interszenzoros koordináció.
           Ha a rajzolandó karika pozíciója már nem jelent gondot, még mindig ott
         van a karika lerajzolásának nehézsége. Ehhez szükség van a finommotorika
         és a szem-kéz koordináció azon fejlettségi fokára, melyen a gyermek képes egy
         alakzat bezárására.
           A tanulási képességek kialakításában tehát fontos szerepet játszik az agyi
         idegpályákat kialakító és bejárató mozgások gyakoroltatása és az agy külön-
         böző területeinek ingerlése annak érdekében, hogy minél több idegi kap-
         csolat alakuljon ki. Valamint fontos az olyan mozgásformák gyakoroltatása,
         melyek segítségével a gyermek a saját testével, sajáttestélményen keresztül
         tapasztal meg bizonyos dolgokat.
           Mivel a zenei készségek és képességek leginkább hangadásban és mozgásban
         nyilvánulnak meg, ezért a zenei nevelés bizonyos elemei nagyon jól kiaknáz-
         hatók saját feladatukon túl ezeknek a részképességeknek a fejlesztésére is.
           Az a munka, amit több évtizede végzek, nem egyéb, mint a zenei készsé-
         gek és képességek fejlesztéséből automatikusan adódó lehetőségek oly mó-
         don való felhasználása, hogy azok egyben a tanulási képességeket meghatá-
         rozó pszichikus funkciókat is nagy hatékonysággal fejlesszék.



                                                                         41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46