Page 41 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 41
óvodai nEvEléS. réSzKéPESSég-FEJlESztéS énEK, zEnE éS mozgáS által
Ennek megállapításához, ha magunk elé emeljük a rajzlapot, már köny-
nyen érzékelhetővé válik a gyermek számára, hogy hol van a rajzlapon a
„felül”. Ha felül megfogjuk a rajzlapot és úgy helyezzük az asztalra, hogy
közben nem engedjük el, a síkba fordítás tudatosítása máris megtörtént.
Könnyebben rögzül a fogalom, ha verbálisan is megerősítjük.
Ehhez a folyamathoz azonban a gyermeknek már kialakult testséma és
személyi zóna-érzettel kell rendelkeznie.
Továbbá szüksége van a térpercepción belül a térbeli viszonyok felismeré-
sére, valamint a téri pozíciók síkba fordításának képességére.
A testünk a térben helyezkedik el, és minden mozdulatunkat érezzük.
Kiindulási és viszonyítási alapként minden tapasztalatszerzést a sajáttest él-
ményből, a saját testen való megtapasztaltatásból célszerű elindítani. A fent
említett művelet során saját testünkkel, annak térbeli helyzetével azonosí-
tottunk egy tőlünk független tárgyat.
Elvégeztünk egy mozdulatsort – az asztalra tevést –, melyet izmaink érzé-
keltek (kinetikus percepció), ezt természetesen láttuk is (vizuális percepció), mi-
vel együtt működött e folyamat során a látás és a mozgás, bekapcsoltuk a
keresztcsatornákat, létre jött a több érzékszervvel történő egyidejű érzékelés,
ill. a több érzékszerv egyidejű működése, vagyis az interszenzoros koordináció.
Ha a rajzolandó karika pozíciója már nem jelent gondot, még mindig ott
van a karika lerajzolásának nehézsége. Ehhez szükség van a finommotorika
és a szem-kéz koordináció azon fejlettségi fokára, melyen a gyermek képes egy
alakzat bezárására.
A tanulási képességek kialakításában tehát fontos szerepet játszik az agyi
idegpályákat kialakító és bejárató mozgások gyakoroltatása és az agy külön-
böző területeinek ingerlése annak érdekében, hogy minél több idegi kap-
csolat alakuljon ki. Valamint fontos az olyan mozgásformák gyakoroltatása,
melyek segítségével a gyermek a saját testével, sajáttestélményen keresztül
tapasztal meg bizonyos dolgokat.
Mivel a zenei készségek és képességek leginkább hangadásban és mozgásban
nyilvánulnak meg, ezért a zenei nevelés bizonyos elemei nagyon jól kiaknáz-
hatók saját feladatukon túl ezeknek a részképességeknek a fejlesztésére is.
Az a munka, amit több évtizede végzek, nem egyéb, mint a zenei készsé-
gek és képességek fejlesztéséből automatikusan adódó lehetőségek oly mó-
don való felhasználása, hogy azok egyben a tanulási képességeket meghatá-
rozó pszichikus funkciókat is nagy hatékonysággal fejlesszék.
41