Page 42 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 42
dr. nagyné KovácS barbar a
Fejlesztési feladatok és lehetőségek a gyakorlati bemutatásra kerülő játé-
kokban
Zenei fejlesztési feladatok közül:
– egyenletes lüktetés
– sor – motívum – és ütemhangsúly kiemelése
– ritmizálás, osztinátó
– szünet helyének érzékeltetése
– hangmagasság átvétele, megtartása
– hangmagasság-változás érzékelése, követése
– kottakép-előkészítés, kottaolvasás-előkészítés
Mozgás által fejleszthető részképességek közül:
– írás-olvasás előkészítése
– testséma, személyzóna
– testfelszín taktilis érzékelése
– térorientáció, helyzetek, pozíciók megtapasztalása
– izomkontroll
– vizuális percepció, vizuális ritmus, vizuális diszkrimináció
– interszenzoros kordináció = érzékszervek közötti együttműködés
– mozgási érzékelés
Egyéb nevelési területek közül idekapcsolódik:
– matematika: rész-egész, a halmazok, a számlálás, sorozatok
– anyanyelv: a fonetikus kódolás auditív zártság; szótagolás által
– mozgáskordináció
– pszichikai tulajdonságok: önfegyelem, tudatos fegyelem, beszédfegyelem
Ajánlott szakirodalom:
– PORKOLÁBNÉ DR. BALOGH KATALIN: Komplex prevenciós óvodai
program – Kudarc nélkül az iskolában” V. H. Oktatási és Szolgáltató RT. (1999)
– Dr. Nagyné Kovács Barbara: A ZENEI FEJLESZTŐ JÁTÉKOKRÓL –
A szakszerű zenei nevelés tanulási képességeket meghatározó pszichikus
funkciókat és különböző nevelési területeket is fejlesztő hatásairól NÓVUM
Kft (2002).
42