Page 87 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 87

„PSalmUS HUmanUS” Hagyomány éS mEgúJUláS a magyar zEnEi nEvEléSbEn


         egy ilyen országos programmal, amelyben a zeneoktatás legkülönbözőbb
         területein tevékenykedő tehetséges, kreatív pedagógusok együtt mutatnak
         irányt a továbblépéshez. Akik ismerik Udvari Katalint, tudják, hogy ő tény-
         leg hegyeket képes megmozgatni. S bár jómagam csak kívülről csodáltam a
         Psalmus-programot és mindazokat a szakembereket, akiknek eredményeit
         Katalin által ismerhettem meg, végül engedtem magam meggyőzni arról,
         hogy segíthetem a programot az előadás megírásával. Az egyes műhelyek
         vezetőitől illetve a metódusok kidolgozóitól is megkaptam minden szüksé-
         ges segítséget egy hiteles összefoglaló megírásához, és az angolra fordított
         szöveget – szintén az interneten – elküldtem a nemzetközi bizottságnak,
         amely aztán meghívott a konferenciára: tartsak 40 perces beszámolót „Psal-
         mus Humanus” Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben címmel.
           Beszámolóm elején bemutattam, mi a jelenlegi szerepe az ének-zenetaní-
         tásnak  a  közoktatásban  zenei  nagyhatalomnak  tartott  országunkban.  El-
         mondtam, mi a különbség a jelenleg is virágzó zenei elitkultúra és a társada-
         lom egészét érintő zenei nevelés között, különös tekintettel arra, hogy Kodály
         ez utóbbit szorgalmazta. Statisztikai adatokat ismertettem, amelyekből kide-
         rül, hogy a „magyar módszernek” nevezett csodából a magyarok csupán ele-
         nyésző kisebbsége, talán 3%-a részesül, ma már persze ennyi sem. Bemutat-
         tam a zene- és művészeti iskolákban megfigyelhető, ezzel ellentétes pozitív
         tendenciát, nem hagyhattam viszont említetlenül a tanár- illetve tanítóképzés
         gyötrő gondjait. Mivel a kodályi elgondolásoknak a gyakorlatba való átülteté-
         sét sok jogos kritika érte és éri, a tanárok képzettsége, szakmaszeretete döntő
         kérdés. A gondok rövid felsorolása után bemutattam Udvari Katalin első,
         Psalmus Humanus  című  könyvét,  és  ezzel  kapcsolatban  a  kecskeméti  Ko-
         dály-iskola indulásáról, az ottani zenés foglalkozásokról is szóltam. A pszi-
         chológiai hatásvizsgálatok eredményeinek ismeretésekor azt is le kellett szö-
         geznem, hogy ezeknek a közgondolkodásra és az oktatásirányítók döntésho-
         zatalára vajmi kevés hatásuk van. Végül az előadás legfontosabb részében a
         már említett 18 zenei-művészeti műhely bemutatása következett. Mondan-
         dómat érzékletesebbé tette, hogy azt a Duna Televízió által készített doku-
         mentumfilm részleteivel illusztrálhattam. Így a hallgatóság könnyebben el
         tudta képzelni az egészséges és fogyatékkal élő gyerekek körében végzett
         énekes-zenés-táncos-kézműves foglalkozásokat. Az is sokat jelentett, hogy
         Udvari Katalin a programról angol nyelvű szórólapot készíttetett.
           A beszámoló a konferencia többi előadásával együtt megjelent angolul
         CD-ROM-on és papírformátumban is, s így az áttörést jelentő magyar pro-


                                                                         87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92