Page 86 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 86
SolymoSi tari EmôKE
Alberttől kölcsönzött címet: Psalmus Humanus, Emberi zsoltár. E dokumen-
tumkötet igazi kincsestár, amelynek kiemelkedően fontos momentumai kö-
zé tartozik, hogy bemutatja a Kodály-iskola első igazgatónője, Nemesszeghy
Lajosné Szentkirályi Márta meghatározó jelentőségű, mégis elfeledett mun-
kásságát, valamint hogy felhívja a figyelmet a zenei neveléssel kapcsolatos,
több évtizedes, de megállapításaikban változatlanul érvényes pszichogiai
hatásvizsgálatokra. Erről is hallhattak tegnap Dr. Barkóczi Ilona professzo-
rasszonytól.
Udvari Katalin nemcsak a múltat, hanem a jelent is vizsgálta. S amikor
szerte az országban elkezdte kutatni azokat a műhelyeket, amelyek a kodá-
lyi alapvetést megtartva, de a XXI. század kihívásainak megfelelve igyekez-
tek a zenét közelebb vinni a társadalom legkülönbözőbb csoportjaihoz,
éppenséggel az eredeti célt állította újra középpontba. Talán éppen ez a
Psalmus Humanus program legnagyobb hozadéka: elválasztotta a célt
azoktól az eszközöktől, amelyek dogmává emelkedtek, és amelyeket még
rosszul is használtak. Mindeközben új eszközöket is képes volt felkínálni.
A zene – személyiségfejlesztő és társadalomépítő hatása miatt – valóban
mindenkié kell, hogy legyen: a még édesanyja méhében növekvő magzaté
éppúgy, mint az aggastyáné, a szegényé éppúgy, mint a gazdagé, az egész-
ségesé éppúgy, mint a betegé vagy a fogyatékkal élőé, egy társadalmi több-
séghez tartozóé éppúgy, mint a hátrányos helyzetű kisebbség tagjáé. A ze-
netanárnő nemcsak összegyűjtötte és bemutatta ezeket az új metódusokat,
hanem össze is hozta művelőiket, akik közül sokan elszigetelten tevékeny-
kedtek. Megindulhatott tehát egy igazi műhelymunka, együttgondolkodás,
majd megszületett a második könyv, amely a módszerek részletes bemuta-
tásását tartalmazza, autentikus módon, maguktól a módszerek kidolgozói-
tól, művelőitől. Hogy ezt a hatalmas munkát nem egy intézmény végezte el,
hanem egy lelkes magánember, azon bőven van mit álmélkodni. Ha a meg-
lévő intézmények erre nem voltak képesek, remélhetőleg lesz új intézmény,
amelyik továbbviszi ezt a megújító mozgalmat. Az a szellemi kincs, ami e
program során összegyűlt, megalapozza egy zenepedagógia kutatóintézet
tevékenységét.
Nem sokkal azután, hogy recenziót írtam Udvari Katalin első könyvéről,
megjelent az interneten egy felhívás, miszerint a Nemzetközi Zenei Nevelé-
si Társaság, ez a félévszázados világszervezet megrendezi 25. konferenciáját
a norvégiai Bergenben, Együtt zenei jövőnkért! mottóval, a norvég királynő
védnökségével. Ugyan mi mással büszkélkedhetnénk a világ előtt, ha nem
86