Page 88 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 88

SolymoSi tari EmôKE


          jektről szerte a világon tudomást szerezhettek. Magyar változata olvasható az
          Interneten, valamint megjelent a Parlando című zenepedagógiai szaklapban.
            Az ISME-konferenciákkal kapcsolatban érdemes egy kicsit visszatekinte-
          ni a múltba. Az egész társadalmat érintő, mindennapos zenei nevelés nagy-
          szabású kísérletéről először éppen egy ISME-konferencián hallhatott a világ,
          mégpedig 1958-ban, Koppenhágában, amikor Ádám Jenő tartott erről előa-
          dást.
            Később az igazi ismertté válást is egy ISME-kongresszus hozta; az, amit
          Budapesten rendeztek meg 1964-ben, és amelynek díszelnöke maga Kodály
          volt. Megnyitó beszédét e megdöbbentő mondattal kezdte:
            „Köszöntöm Önöket egy olyan országban, mely négyszáz éve romok között él:
          valóságos és szellemi romok között.” Némi történelmi áttekintés után viszont
          arról beszélt, hogy a romokból hogyan lehetne új életet teremteni: „Míg mi
          megmutatjuk önöknek erőfeszítéseink szerény eredményeit, szeretnénk megtanulni
          Önöktől mindazt, ami oktatásunkat jobbá teheti. Meggyőződésünk, hogy ha a
          zenét közelebb visszük az emberekhez, szebb és boldogabb életet teremtünk szá-
          mukra.”
            A magyar ének-zene oktatási rendszernek olyan sikere volt ezen a konfe-
          rencián, hogy például az észtek még azon az őszön bevezették (ahogyan
          Szőnyi  Erzsébet  könyvéből  megtudtam),  aztán  jött  Kanada,  az  Amerikai
          Egyesült  Államok,  Franciaország,  Japán,  és  tudjuk,  hogy  ma  már  szinte
          mindenütt vannak a magyar módszernek kiváló hatásfokkal dolgozó képvi-
          selői és intézményei. A Kodály-koncepció tehát a világ kincse lett, miközben
          mi magunk már-már elveszítettük. Ez annál is érthetetlenebb, mivel a tudo-
          mányos hatásvizsgálatok már Kodály idejében kimutatták a rendszeres
          éneklés-zenélés transzferhatását, ami azt jelenti, hogy az ebben részesülő
          gyerekek minden más tárgyat is jobban tanulnak a matematikától az idegen
          nyelvekig. Kodály mélyen hitt abban, hogy éppen ezek a hatásvizsgálatok
          fogják segíteni álmai megvalósulását, és azt, hogy végre megértik az érzelmi
          nevelés fontosságát. Az 1964-es ISME-konferencia „legnevezetesebb” előadá-
          sának éppen Kokas Kláráét tartotta, aki „kísérletekkel bebizonyította, hogy a
          zenélő, éneklő gyerekek már az óvodában is sokkal jobban fejlődnek testileg is,
          szellemileg is, mint a nem éneklők vagy keveset éneklők.” Kodály a külföldieknek
          is azt ajánlotta, hogy folytassanak hasonló megfigyeléseket, mondván: „Ez
          volna az egyetlen eszköz, amivel több teret lehetne biztosítani az általános iskolák-
          ban a zenének. A zenét nem értő, zenegyűlölő pedagógusok zárt sorait csak azzal
          lehetne áttörni, ha bebizonyítanánk, hogy nem zenét terjesztünk, vagy nem csak


          88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93