Page 85 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 85

„PSalmUS HUmanUS” Hagyomány éS mEgúJUláS a magyar zEnEi nEvEléSbEn


         mert  nem  akarom,  hogy  zenész  legyen.”  Ha  tudták  volna,  hogy  Kodály
         hányszor, de hányszor hangsúlyozta, hogy ezeknek az iskoláknak nem mu-
         zsikusok nevelése a célja, hanem „csak” az, hogy a gyerekek boldogabbak,
         az életben sikeresebbek legyenek…
           E fogalmi zűrzavar fényében végképp különös az a dühödt harag, amely-
         lyel egyesek néha Kodálynak rontanak a szakmai berkekben, és méginkább
         a médiában. Régóta divat ostorozni az egyik legnagyobb magyar embert és
         ideáját, amit, mint láthatjuk, tulajdonképpen nem is ismernek. Bár a végre-
         hajtásba valóban sok hiba csúszott, azért nem kellett volna a fürdővízzel
         kiönteni a gyereket is, hanem elgondolkodni azon, hogy a mai gazdasá-
         gi-társadalmi-technikai körülmények között hogyan lehetne új utakat építe-
         ni a változatlanul érvényes, sőt egyre kívánatosabb célhoz.
           A bajokhoz bizonyára hozzájárult az is, hogy itthon a külföldi zeneokta-
         tási koncepciókat sokáig nem ismerhettük meg. Ez többek között azért lett
         volna előnyös, mert így képesek lettünk volna tudatosítani a Kodályról elne-
         vezett metódus és a többi módszer közötti különbségeket. Engem jó sorsom
         szerencsére elvezetett Tatabányára, a Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai
         Intézet kurzusaira, amelyeken például Orff, Dalcroze, Willems módszeré-
         nek, vagy alternatív magyarországi műhelyek például az improvizációra ala-
         puló  metódusainak  bemutatása  után  izgalmas  vitákat  folytathattunk.  Az
         Intézet vezetőjének, Gonda Jánosnak az volt a célja, hogy bővítse a résztve-
         vők pedagógiai fegyvertárát, annak érdekében, hogy mindenki kialakíthas-
         sa a saját módszerét. Azt a forradalmat, amit ő véghezvitt, jómagam a Psal-
         mus Humanus program egyik közvetlen előzményének érzem. Igaz, döntő
         különbség, hogy Udvari Katalin kifejezetten a Kodály-koncepcióra alapuló
         magyar metódusok színes sokaságát kutatta fel és ismertette, illetve ismerti
         meg, ahogyan teszi ezt ennek a konferenciának a megszervezésével is.
           Arról, hogy hogyan indult el a Psalmus-program, tegnap hallhattak Udvari
         Katalintól. Én itt csak azt emelném ki, hogy annak idején maga Kodály fi-
         gyelmeztetett rá: „a zenei nevelés igazi eredményei csak évtizedek múltán érzé-
         kelhetők nagyobb mértékben”. Udvari Katalin, mint a kecskeméti Kodály-isko-
         la, vagyis az első magyar ének-zenei általános iskola egykori legelső osztá-
         lyának tagja, aki sokszor még Kodály személyes jelenlétében vehetett részt a
         mindennapos énekórákon, kóruspróbákon, néptáncfoglalkozásokon, 50 év-
         vel az indulás után kikérdezte volt osztálytársait arról, hogy mi mindent tu-
         lajdonítanak annak, hogy egy éneklő-muzsikáló iskolában nevelkedhettek.
         Mindezt – sok egyébbel együtt – könyvbe foglalta, amelyhez Szent-Györgyi


                                                                         85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90