Page 90 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 90

SolymoSi tari EmôKE


          ország és a Dél-Afrikai Köztársaság között azért, hogy fehérek meg feketék
          együtt zenéljenek. A résztvevő nebulók beszámolóit elemezték, és megálla-
          pították, hogy az előítéletek gyakorlatilag eltűntek közöttük. Mi minden van
          itt együtt: zenei, érzelmi, értelmi, nyelvi, társadalmi, politikai nevelés… Idő
          hiányában nem folytatom a felsorolást. Mindenesetre a Psalmus Humanus
          művészetpedagógiai program másfél tucat metódusa szervesen kapcsolódik
          a  nemzetközi  zeneoktatás  vezető  tendenciáihoz.  Ha  a  szellemi  tartalmat
          nézzük, egy csöppet sem vagyunk lemaradva, sőt, a világ várja, hogy az új
          magyar kezdeményezésket alaposabban megismerhesse.
            És most néhány dolog általában a konferenciaszereplésekkel kapcsolat-
          ban. Amitől meg kellene szabadulnunk, az a kisebbségi érzés, az az ajak-
          biggyesztgetés, hogy „á, hát melyik angolt, franciát, ausztrált érdekli, hogy
          én itt ebben a kicsike országban hogyan küszködöm a magam iskolájában,
          nap mint nap”. Nagyon is érdekli őket, és tanulni akarnak belőle, mint aho-
          gyan nekünk is tanulnunk kell abból, amit egy belga vagy egy mozambiki
          kitalál és alkalmaz. Azt szeretném sugallni a diákoknak, hogy a módszere-
          ket vagy általában a tanultakat ne tekintsék „szent teheneknek”, hanem ké-
          pezzék tovább magukat, tűzzenek ki konkrét célokat, kísérletezzenek, majd
          igyekezzenek megosztani tapasztalataikat és együttműködni másokkal itt-
          hon és a nemzetközi színtéren egyaránt. A szakmai fejlődés, a tudás felfris-
          sítése enélkül nem képzelhető el.
            A világ legnagyobb zenei nevelési konferenciáján 2002 augusztusában
          a magyar zenepedagógiát mindössze ketten képviseltük. Biztos, hogy csak
          ennyi mondanivalónk van? Biztos, hogy nem kellene meghallgatnunk a töb-
          bieket, és inspirációt nyerni a munkájukból?
            Az egyik gond persze a pénz: egy konferencián való részvétel költsége,
          a felkészüléssel együtt könnyen elérheti egy itthoni tanár féléves fizetését.
          Igaz, több pályázat segíti az utazni vágyókat, különösen akkor, ha előadást
          is tartanak. (Itt szeretném megjegyezni, hogy az én konferenciarészvétele-
          met a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Magyar Zeneművészek és Táncmű-
          vészek Szakszervezete, valamint a Kecskeméti Kodály Intézet támogatta.)
          Egy másik, ennél súlyosabb probléma a hiányzó nyelvtudás. E téren az uni-
          óba belépő országok között az utolsók egyike vagyunk. Mégis létezik főisko-
          la, ahol anyagiak híján egyáltalán nincs nyelvoktatás, és a diákoknak a dip-
          lomájukhoz  elegendő  egyetlen  alapfokú  nyelvvizsgát  felmutatni.  Pedig  a
          felsőoktatásban már szakmai nyelvet is kellene tanulni, azt a speciális szó-
          kincset, amelyet munkánk során használunk. Hány helyen tanítanak például


          90
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95