Page 84 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 84

SolymoSi tari EmôKE


            Amikor készültem erre a kis beszámolóra, amelynek központi témája
          a Psalmus Humanus program bemutatása a világ legrangosabb zenepedagó-
          giai fórumán, az ISME, vagyis a Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság kon-
          ferenciáján, úgy éreztem, ezúttal helyesebb részemről, ha tudományos jel-
          legű, adatokkal teli előadás helyett inkább személyes élményeimet, gondola-
          taimat osztom meg a hallgatósággal, mindenekelőtt a diákokkal.
            Hogy Gilbert de Greeve elnök úr szavaihoz kapcsolódjak, az a tapasztala-
          tom,  hogy  mi,  magyarok  nemcsak  hogy  továbbfejleszteni,  vagy  legalább
          megőrizni nem tudtuk a Kodály-koncepciónak nevezett nemzeti kincsün-
          ket, hanem még azt sem tudjuk, hogy ez micsoda.
            Jó néhány évvel ezelőtt a Zeneakadémia zenetudományi szakán Ujfalussy
          József tartott nekünk órát, és Kodály Zoltánról beszélve használta a koráb-
          ban már ezerszer hallott „Kodály-módszer” kifejezést is. Az osztálytársaim-
          mal összenéztünk egy pillanatra, és teljesen nyilvánvaló volt, hogy ugyan-
          arra gondolunk: nevezetesen, hogy nem tudjuk, hogy professzorunk miről
          beszél,  annak  ellenére,  hogy  mindannyiunkat  e  módszerrel  tanítottak.
          Vagyis  nem  láttuk  a  fától  az  erdőt.  „Mi  ennek  a  lényege?”  –  kérdeztük.
          A Tanár úr elrévedt egy pillanatra, majd ezt mondta: Az, hogy a zene min-
          denkié. Meglepődtünk, mert hosszas magyarázatot vártunk a népdalokról,
          az éneklésről, a kottaírásról és -olvasásról, a szolmizációról. Ehelyett meg-
          tudtuk, hogy mindezek és még sok más csupán eszköz, egy koncepció ré-
          sze, amelyet Kodály az ókori görögök eszméinek felélesztésével dolgozott ki,
          és amely szerint a mindennapos, életünk természetes részévé váló aktív mu-
          zsikálás a léleknemesítés, a jellemnevelés, a társadalomformálás csodálatos
          módja. Végső soron – és most Kodályt idézem – „A zenének civilizáció-terem-
          tő küldetése van: hozzájárul egy esztétikailag és erkölcsileg magasabbrendű világ
          felépítéséhez.”  Később,  Kodály  bámulatosan  időszerű  gondolatait  olvasva
          sokszorosan igazolva láttam a Tanár Úr által adott magyarázatot. Amikor
          pedig még később Dobszay László Kodály után; Tűnődések a zenepedagógiáról
          című alapművét olvastam, az is világossá vált, hogy a Kodály-koncepciót –
          nemzetközi sikerei ellenére – hogyan érthették ennyire félre.
            Sokan  tapasztalhattuk,  hogy  ha  megkérdezünk  találomra  embereket,
          hogy mit hallottak a Kodály-módszerről, leggyakrabban azt válaszolják: ez
          nem más, mint a szolmizáció. Arról is van személyes élményem, hogy a
          Kodály által megálmodott ének-zenei általános iskolákról micsoda tévesz-
          mék élnek. Amikor idősebbik fiamat iskolába adtam, az anyatársaktól ma-
          gam is hallottam ilyen mondatokat: „Nem adom ének-zeneibe a gyerekemet,


          84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89