Page 89 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 89

„PSalmUS HUmanUS” Hagyomány éS mEgúJUláS a magyar zEnEi nEvEléSbEn


         a zene kedvéért erőltetjük, hogy több zene legyen a népiskolában, hanem az egész
         ember fejlődését javítjuk ezzel.”
           A  kutatások  azóta  is  folynak;  most  csak  egyetlen  példát  idéznék:  egy
         Svájcban 12 éve befejezett hároméves hatásvizsgálat immár olyan esetben is
         bebizonyította,  hogy  a  rendszeresen  muzsikáló  gyerekek  a  kontroll-cso-
         porthoz  képest  jobb  eredményeket  érnek  el  más  tárgyakban  is,  amikor
         ezeknek a tárgyaknak az óraszámát csökkenteni kellett, azért, hogy idő le-
         gyen a zenei elfoglaltságokra.
           A 2002-es bergeni ISME-konferencián vagy 20 helyszínen 200 előadás,
         bemutató,  kiállítás  zajlott,  úgyhogy  csak  néhány  mozaik  megmutatására
         van módom. A hatásvizsgálatok, a pszichológia és az agykutatás eredmé-
         nyei, az érzelmi és értelmi nevelés arányának kérdései változatlanul fontos
         témák. Az utóbbi években egyre inkább központi helyet foglal el a számító-
         gép sokirányú felhasználása a zeneoktatásban. Fontos terület a zeneterápia
         és a fogyatékosok zenei nevelése, ugyanígy az improvizáció, a kreativitás, az
         élményközpontú zenetanítás. Óriási kihívás a multikulturális csoportok ta-
         nítása, amikor egy-egy osztályban eltérő kultúrájú gyerekek tanulnak. Már
         nálunk is előfordul, hogy magyar, roma és mondjuk kínai kisgyerekekkel
         kell egyszerre foglalkozni. Mi várható, amikor az unió tagjaként célországgá
         válunk a bevándorlók számára? Vajon felkészítik-e erre a leendő tanárokat?
         Az interdiszciplináris nevelés, azaz a különböző tantárgyak összekapcsolá-
         sa ugyancsak régóta foglalkoztatja a nagyvilágot. Sok országban, például
         Norvégiában vagy Ausztráliában is virágzik a családzene program. A csalá-
         dok – csecsemőtől a dédszülőkig – egy zenei vezető irányításával együtt
         énekelnek, táncolnak, hangszereket készítenek, közös művészeti élménye-
         ket szereznek egy klubfoglalkozás keretében, és együvé tartozásuk érzete is
         megerősödik. Hadd említsek meg néhány, számomra egészen elképesztő
         kezdeményezést is. Az Egyesült Államokban, az Indiana Egyetemen folyta-
         tott  hagyományőrző  programban  a  legmodernebb  hang-  és  képrögzítés
         eszközei mellett a műholdas közvetítést is felhasználják. Ha amerikai gyere-
         kek – mondjuk – egy japán dalt tanulnak, úgy teszik minél autentikusabbá
         és élvezetesebbé a produkciójukat, hogy japán karnagyot kérnek meg, vezé-
         nyelje őket, magyarázza el nekik, hogy hogyan kell hangsúlyozni a szöveget,
         hogyan mozogjanak, és így tovább. Mindezt műholdon keresztül, tehát a
         karnagy Japánban van, de ő is ugyanúgy látja és hallja az Amerikában ének-
         lő gyerekeket. A Finn Külügyminisztérium olyan projektet finanszírozott,
         amelynek keretében három év alatt négyszer utaztattak 100 gyereket Finn-


                                                                         89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94