Page 61 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 61
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
CSIMÁNÉ VARGA LÍVIA (1967)
ének-zene tanár, karvezető
(Kodály Zoltán Központi Általános Iskola –
Toponári Tagiskola – Kaposvár)
„Tehetséggondozás Kodály szellemében” PAT Továbbképzési program (30 óra)
a Pszalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület szervezésében
– 2020. 03. 06-08.
ADAPTÁCIÓ
Bevezetőként megköszönöm a lehetőséget a továbbképzésen való részvétel-
ért, hogy találkozhattam olyan elhivatott szakemberekkel, akik közel hoz-
ták, érzékelhetővé és szinte érinthetővé tették Kodály Zoltán elképzelését a
magyar zeneoktatásról. Az iránymutatás, melyet közülük sokan személye-
sen tapasztalhattak meg, ma is aktuális és nélkülözhetetlen a kreatív, él-
ményszerű zeneoktatásban. Kodály Zoltán elvei szerint tanítok – ahogy
tanultam, de meg kell jegyeznem, hogy csak az utóbbi években sikerült
igazán közel kerülnöm a módszer lényegéhez. Megragadok minden alkal-
mat, hogy egészen értsem és jól adjam tovább. Köszönöm, hogy tiszta for-
rásból meríthettem!
K. Udvari Katalin olyan archív dokumentumokat tárt elénk, melyek
közel hozták a kezdetek lépéseit, megmutatta az első eredményeket, nehéz-
ségeket, örömöket, sikereket. Megismerhettük a témakörben megnyilatko-
zó szakemberek kutatási eredményeit, véleményeit, mint pl. Vekerdy Ta-
más nézeteit a zenetanulás transzferhatásairól, az érzelmi intelligencia fej-
lesztésének fontosságáról – Barkóczi Ilona és Pléh Csaba professzorok ku-
tatásairól, Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgála-
táról. Kiemelem azt a megállapítást, hogy a megfelelő gyakoriságú ének-
lés-zenélés transzferhatása 10 éves korig érzékelhetők igazán. Mindezek
megerősítettek abban, hogy továbbra is határozottan álljak ki véleményem
mellett, miszerint fontos az ének-zene tanítás, a Kodály módszer követke-
61