Page 61 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 61

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

                                 CSIMÁNÉ VARGA LÍVIA (1967)
                                 ének-zene tanár, karvezető
                                 (Kodály Zoltán Központi Általános Iskola –
                                 Toponári Tagiskola – Kaposvár)









          „Tehetséggondozás Kodály szellemében” PAT Továbbképzési program (30 óra)
               a Pszalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület szervezésében
                                  – 2020. 03. 06-08.

                                    ADAPTÁCIÓ

         Bevezetőként megköszönöm a lehetőséget a továbbképzésen való részvétel-
         ért, hogy találkozhattam olyan elhivatott szakemberekkel, akik közel hoz-
         ták, érzékelhetővé és szinte érinthetővé tették Kodály Zoltán elképzelését a
         magyar zeneoktatásról. Az iránymutatás, melyet közülük sokan személye-
         sen tapasztalhattak meg, ma is aktuális és nélkülözhetetlen a kreatív, él-
         ményszerű  zeneoktatásban.  Kodály  Zoltán  elvei  szerint  tanítok  –  ahogy
         tanultam, de meg kell jegyeznem, hogy csak az utóbbi években sikerült
         igazán közel kerülnöm a módszer lényegéhez. Megragadok minden alkal-
         mat, hogy egészen értsem és jól adjam tovább. Köszönöm, hogy tiszta for-
         rásból meríthettem!
            K. Udvari Katalin olyan archív dokumentumokat tárt elénk, melyek
         közel hozták a kezdetek lépéseit, megmutatta az első eredményeket, nehéz-
         ségeket, örömöket, sikereket. Megismerhettük a témakörben megnyilatko-
         zó szakemberek kutatási eredményeit, véleményeit, mint pl. Vekerdy Ta-
         más nézeteit a zenetanulás transzferhatásairól, az érzelmi intelligencia fej-
         lesztésének fontosságáról – Barkóczi Ilona és Pléh Csaba professzorok ku-
         tatásairól, Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgála-
         táról. Kiemelem azt a megállapítást, hogy a megfelelő gyakoriságú ének-
         lés-zenélés transzferhatása 10 éves korig érzékelhetők igazán. Mindezek
         megerősítettek abban, hogy továbbra is határozottan álljak ki véleményem
         mellett, miszerint fontos az ének-zene tanítás, a Kodály módszer követke-


                                                                         61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66