Page 63 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 63

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         és lehetőségével. Gyakorlatban próbáltuk ki, milyen nehéz például a dalok
         tökéletes, vagy legalábbis elfogadható tartalmú fordítása – igazodva a zene
         szabályaihoz.
            Stipkovits Fülöp tanár úr, az ének tanítás és a német nyelvoktatás ösz-
         szefüggéseit  szemléltette.  Megvizsgáltunk  egy,  két  tannyelvű  tantervhez
         készült ének-zene tankönyv felépítését, ezáltal ráláttunk a feladat nehézsé-
         geire, a benne rejlő ötletekre, lehetőségekre. Szó került a német zeneiskolák
         felépítéséről,  működéséről,  így  összehasonlíthattuk  a  hazai  gyakorlattal.
         Bemutatta az Orff hangszerek alkalmazási lehetőségeit az ének-zene okta-
         tásban. Ezt nagy örömmel próbáltuk ki magunk is.
            Kaibinger Pál tanár úr előadása megerősített több nézetemben is. Egy-
         részt abban, hogy a zenetanulás nem csak az egészséges és tehetséges gye-
         rekek privilégiuma kellene legyen. A mai zeneiskolai oktatás – amit én is-
         merek – nem támogatja a tanulásban akadályozott gyerekek zenei képzését.
         Több esetben is tanítottam „disz” –es gyereket, mert nagyon akartak vala-
         milyen hangszeren játszani, de zeneiskolába nem vették fel őket. A legidő-
         sebb tanítványom 12 éve tanul zongorázni, ő SNI gyermek. Érettségi előtt
         áll, és esélyesen készül az egyetemi felvételijére. ADHD-s gyermek több
         hangszeren is képes volt megtanulni és élményszerűen játszani, még zene-
         karban is. Az ő esetében valóságosan életmentő kapaszkodó volt a zene.
         Sorolhatnám még a példákat, de nem szükséges, hiszen ahogy tanár úr is
         bemutatta, hogy a zenei fejlesztő munka mennyire fontos a gyógypedagó-
         giai munkában. Másrészt a normál általános iskolai oktatásban – ahol nyil-
         vánvaló az integráció – ének-zene órán több sikerélményhez juttatható a
         gyermek, észrevétlenül fejleszthető. Régóta érlelődik bennem, hogy a jelen-
         legi  tantestület  elé  viszem  tapasztalataimat  és  a  tanultakat,  hogy  értsék
         meg, miért van ének-zene óra az általános iskolákban. Bizony sokuk egész
         érdekesen  gondolkozik  a  tantárgy  létjogosultságáról.  Nem  látják  a  tan-
         tárgyban rejlő fejlesztő lehetőségeket és azt sem, hogy saját munkájuk is
         sikeresebb lehet, ha szakmailag elismerjük és támogatjuk egymást.
            Reikor Ildikó Kokas-hagyományokba ágyazott komplex művészeti ne-
         velés  egyik  módszerét  mutatta  be  számunkra.  Nagyon  szimpatikus  volt
         számomra a Reikart-módszer. Hazatérve alkalmaztam is 1. és 2. osztályos
         tanulóknál, akik nagyon élvezték a zenére történő mozgást, festést, majd
         táncot. Sokkal érzékletesebben élték meg a zene eseményeit. Számomra
         azért is hasznos ez az élmény, mert szerintem a mai gyerekek képzelőereje
         igen gyenge. Ami viszont azt eredményezi, hogy nehezebben tanulnak. Ez


                                                                         63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68