Page 62 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 62

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          zetes alkalmazása – természetesen igazodva iskolánk lehetőségeihez. Szá-
          momra ez azt jelenti, hogy az engedélyezett óraszámon túl, tanórán kívül
          is lehetőséget kérek az énekkari és hangszeres foglalkozásokra (furulya,
          citera). Így az érdeklődő gyerekek, hetente akár 4-6 zenei foglalkozáson is
          részt vehetnek. Mivel nem zenei általános iskolában tanítok, megnyugtató
          információ volt számomra, hogy Kodály Zoltán nem válogatott gyerekekkel
          kívánt  dolgozni.  A  felvételi  meghallgatás  nem  válogatás  céljából  történt,
          mert a gyerekek egész személyiségét kívánta kibontakoztatni, nem művé-
          szeket, hanem művészet közeli embereket akart nevelni. Az első növendé-
          kek munkássága – az élet különböző területen elért sikerei – magukért
          beszélnek. Valamint figyelemreméltó az a megközelítés is, hogy némi gyó-
          gyírt jelenthet a módszer alkalmazása az integrációval nehezített iskola-
          rendszerben.
             Előadóink folyamatosan megerősítettek, jó példákat, módszereket ad-
          tak, új lehetőségeket, gyakorlatokat mutattak a komplexitás megvalósításá-
          ra – hagyományos és a kor technikai kihívásainak eszközeivel.
             Baráth Yvette tanárnő hasznos útmutatót adott a hangképzés területén.
          Számomra a rugalmasság és könnyedség kérdése volt különösen hasznos.
          Kiváló beéneklési gyakorlatra tettem szert, valamint tudatosult bennem a
          test lazításának fontossága.
             Baráth Zoltán felvázolta a digitális technika fejlődését a zeneoktatás-
          ban. Valamint bemutatott néhány zeneíró programot és egy zenekomponá-
          ló  program  működési  elvét,  annak  felhasználási  lehetőségét  ének-zene
          órán. Ezzel sikeresen motiválhatók lehetnek a felsőbb évfolyamos fiatalok.
          Feltétlenül tanulmányozni fogom és bemutatom tanítványaimnak.
             Dr. Mindszenty Zsuzsánna tanárnővel mindig élmény a találkozás.
          Személyiségén átsugárzik Kodály Zoltán szellemisége, az életkornak meg-
          felelő értelmező, analizáló zenélés – hangsúlyozva a zene élményszerűségé-
          nek fontosságát. Új ötletet, iránymutatást kaptam a kórusmunka megszer-
          vezéséhez, vezényléstechnikához, a művek értelmezéséhez, a foglalkozás
          felépítéséhez és a repertoár bővítéséhez.
             A kéttannyelvű oktatáshoz kapcsolódóan Dr Bodnár Gábor tanár úr
          rávilágított az ének-zene oktatásban fennálló nehézségekre, és arra, hogy
          ennek ellenére milyen nagy jelentősége van a művészetek, a zene és az
          éneklés gyakorlatára. Kihangsúlyozta és kiválóan szemléltette a zenei neve-
          lés széles körű transzferhatását, mely összegzés igen hasznos számomra.
          Megismertetett néhány magyarországi tanítási módszer jellegzetességével


          62
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67