Page 62 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 62
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
zetes alkalmazása – természetesen igazodva iskolánk lehetőségeihez. Szá-
momra ez azt jelenti, hogy az engedélyezett óraszámon túl, tanórán kívül
is lehetőséget kérek az énekkari és hangszeres foglalkozásokra (furulya,
citera). Így az érdeklődő gyerekek, hetente akár 4-6 zenei foglalkozáson is
részt vehetnek. Mivel nem zenei általános iskolában tanítok, megnyugtató
információ volt számomra, hogy Kodály Zoltán nem válogatott gyerekekkel
kívánt dolgozni. A felvételi meghallgatás nem válogatás céljából történt,
mert a gyerekek egész személyiségét kívánta kibontakoztatni, nem művé-
szeket, hanem művészet közeli embereket akart nevelni. Az első növendé-
kek munkássága – az élet különböző területen elért sikerei – magukért
beszélnek. Valamint figyelemreméltó az a megközelítés is, hogy némi gyó-
gyírt jelenthet a módszer alkalmazása az integrációval nehezített iskola-
rendszerben.
Előadóink folyamatosan megerősítettek, jó példákat, módszereket ad-
tak, új lehetőségeket, gyakorlatokat mutattak a komplexitás megvalósításá-
ra – hagyományos és a kor technikai kihívásainak eszközeivel.
Baráth Yvette tanárnő hasznos útmutatót adott a hangképzés területén.
Számomra a rugalmasság és könnyedség kérdése volt különösen hasznos.
Kiváló beéneklési gyakorlatra tettem szert, valamint tudatosult bennem a
test lazításának fontossága.
Baráth Zoltán felvázolta a digitális technika fejlődését a zeneoktatás-
ban. Valamint bemutatott néhány zeneíró programot és egy zenekomponá-
ló program működési elvét, annak felhasználási lehetőségét ének-zene
órán. Ezzel sikeresen motiválhatók lehetnek a felsőbb évfolyamos fiatalok.
Feltétlenül tanulmányozni fogom és bemutatom tanítványaimnak.
Dr. Mindszenty Zsuzsánna tanárnővel mindig élmény a találkozás.
Személyiségén átsugárzik Kodály Zoltán szellemisége, az életkornak meg-
felelő értelmező, analizáló zenélés – hangsúlyozva a zene élményszerűségé-
nek fontosságát. Új ötletet, iránymutatást kaptam a kórusmunka megszer-
vezéséhez, vezényléstechnikához, a művek értelmezéséhez, a foglalkozás
felépítéséhez és a repertoár bővítéséhez.
A kéttannyelvű oktatáshoz kapcsolódóan Dr Bodnár Gábor tanár úr
rávilágított az ének-zene oktatásban fennálló nehézségekre, és arra, hogy
ennek ellenére milyen nagy jelentősége van a művészetek, a zene és az
éneklés gyakorlatára. Kihangsúlyozta és kiválóan szemléltette a zenei neve-
lés széles körű transzferhatását, mely összegzés igen hasznos számomra.
Megismertetett néhány magyarországi tanítási módszer jellegzetességével
62