Page 64 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 64
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
a zeneterápiás gyakorlat viszont sokat segít. Bár nehezebben vettük rá ma-
gunkat, valóban hasznos volt kipróbálni a továbbképzésen, hiszen átéltük
azt, amit a gyermek is átélhet hasonló helyzetben.
Somody Beáta bemutatója a vizuális szimbiózis programról, a művé-
szeti nevelés lehetőségeire mutatott kiváló példákat tanórai és tanórán kí-
vüli foglalkozásokra. Figyelmemet arra hívta fel, hogy közelednem kell –
főleg a nagyobb – gyerekek világához, és több önállóságot adva, a jelen
korba ágyazva dolgozzam fel a tananyagot. Bíznom kell a tanulók kreativi-
tásában és jobban felismerni az őt érdeklő kérdéseket.
Élvezetes volt, ahogy Tóth Zsuzsanna gyakorlataiban érzékeltük a drá-
mapedagógia és a zenepedagógia kapcsolódási pontjait. Számomra nagyon
fontos, hogy a gyakorlatokat magam is átéljem, eljátszam, mert akkor tu-
dom pedagógiai munkámban alkalmazni. Ránk felnőttekre is érvényes a
személyes érintettség, az élmény, mert jobban rögzül, így válik eszközzé.
Nagy örömömre szolgált, hogy Vass Veronika hangsúlyozta az érzelmi
intelligencia fejlesztésének fontosságát. Pedagógiai munkásságának jó gya-
korlatait osztotta meg velünk. Inspiráló volt minden gondolata. Mivel csak
két éve tanítok első osztályos tanulókat, számomra nagyon jó volt bepillan-
tani az óvodai zenei nevelés módszertanába. Nagyon fontos alapelveket je-
gyeztem fel mint például a zenehallgatással kapcsolatosan a „sokszor
ugyanazt” elve, az osztályonként kedvenc dalokból dalcsokor, vagy a furu-
lya tanítás osztályban kérdésköre. Szintén nagyon hasznos volt, hogy ki is
próbáltuk a feladatokat, elénekeltük a szemelvényeket.
A tehetség-gondozás és táplálkozás kapcsolata illetve a munkaképes-
ség-gondozás a közoktatásban és a zene oktatásban olyan területek, me-
lyekről nem sokat hallottam eddig.
Dr. Pásztor Zsuzsanna tanárnő rávilágított arra a helyzetre, amiben
nap-mint nap élünk, küzdünk pedagógusként az egyre nehezebb elvárá-
sok nyomása alatt. Mindenképpen követendő minden tanácsa a táplálko-
zással, alvással kapcsolatosan, hogy a stressz-tűrő képességünk javuljon,
teherbírásunk növekedjen. Tehát gondozni kell saját és tanítványaink
munkaképességét is. Amit tanítványaimnak át tudok adni ebből, azt meg is
teszem. A mozgáspihenő, a frissítő és fejlesztő mozgások gyakorlata min-
dennapi feladatom lesz tanóráimon. Hálás vagyok minden egyes gondola-
tért amit kaptam!
A néptánc oktatásban rejlő nevelési lehetőségekről Kovács Henrik adott
kiváló ötleteket. Gyerekkorunkban is játszott népi játékok felelevenedtek.
64