Page 59 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 59

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         drámajátékkal, festékkel. A zene megismerése – önmagunk megismerése.
         Befelé  fordulás,  amikor  nincs  korlát  az  időben,  átjárható  a  tér,  a  saját
         fantáziám, a saját érzésem irányít. Erre csak a zene képes. Nagy hatással
         volt rám Ildikó előadása. Több gondolat is megfogalmazódik bennem, sőt
         kísérletezni is van kedvem: kipróbálni – akár 3 osztályban is egy konkrét
         zene milyen hatást vált ki a gyerekekből.
            Érdeklődéssel  hallgattam  Kaibinger  Pál  gyógypedagógus  előadását.
         A  szeptemberben  hozzám  került  5.  osztályba  érkezett  egy  új  kisfiú,
         akivel  nagyon  sok  probléma  van.  Magatartás  zavaros,  agresszív,  durva
         –  ugyanakkor  130-as  IQ-val  rendelkező  okos,  tájékozott  gyermek.  Kb.
         az első három órát tudja „normálisan” kibírni, aztán csak rosszabb lesz
         a helyzet. A szakvélemény szerint integrálható, holott a társaira nézve is
         veszélyes tetteket hajt végre, nyíltan sértegeti társait és tanárait egyaránt.
         A legújabb kísérletezés vele kapcsolatban az lesz (az iskola pszichológusa,
         az igazgatóság és a tankerület jóváhagyásával), hogy az első három órát az
         osztályközösségében tölti, utána a szaktanárok négyszemközt foglalkoznak
         vele. Így én is énekből. Kíváncsi vagyok, hogy az egyéni foglalkozás – ahol
         hárman leszünk: a kisfiú, én és a zene – milyen eredménnyel jár. Megoldást
         nyilván nem kaptam egyéni problémámra, de minden esetre örülök, hogy
         az előadás jóvoltából közelebbről megismerkedhettem ezzel a területtel.
            Dr. Pásztor Zsuzsanna „Kovács-módszer”-re alapozott mozgáspihenőjét
         már alkalmaztam is egy kóruspróbámon. A március 15-i megemlékezésre
         készültünk,  és  a  műsort  próbáltuk  az  iskola  aulájában.  Hosszadalmas,
         kitartást  próbára  tevő  időszak  volt.  Hol  leültünk,  hol  felálltunk,  de  a
         várakozás unalmát és egyhangúságát egyhelyben elviselni még felnőtteknek
         is  nehéz.  És  akkor  gondoltam  egy  merészet  és  nagyot:  végigcsináltuk  a
         gyerekekkel azt a mozgásfolyamatot, amit az előadáson videóról láttam.
         Partnerek  voltak  a  gyerekek  (végre  történik  valami),  és  a  gyakorlatsor
         végén egy hetedikes kislány megjegyezte: „Ez jól esett!” Kell ennél jobb
         bizonyítása annak, hogy ez a módszer működőképes?
            Szeretném kiemelni még Baráth Yvette előadását a szeretetteljes éneklés
         oktatásáról,  a  családias  légkörről,  amit  személyiségével,  tudásával  maga
         körül létrehozott.
            A  másik  Nagykanizsáról  érkező  oktató,  Baráth  Zoltán  zenetanár,  a
         számítógépes zene tantervírójának az előadása is időszerű témával foglal-
         kozott:  a  zeneoktatásban  a  számítógép  segítségét  egyre  inkább  igénybe
         vehető lehetőségekről – nem is sejtve, hogy hamarosan erre alapul minden-
         napi oktatásunk.
                                                                         59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64