Page 58 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 58

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          hőskorban. Megpróbálom elfogadni ezt a helyzetet, és örülni annak, hogy
          ez a maroknyi gyerek lelkesen jön és szeret énekelni, szeretnek együtt lenni.
          Ezért  is  örültem  Dr.  Mindszenty  Zsuzsánna  előadásának,  aki  mindig
          lendületes, erőt adó, magával ragadó, meggyőző – és a hozott apró zenei
          élvezetekkel  repertoárunkat  bővíti.  Valóban  igaz:  meg  kell  terveznünk
          a  próbáinkat,  ugyanakkor  alkalmazkodni  kell  a  kórustagok  aktuális
          „állapotához” – akár felnőttek, akár gyerekek. Ezt a keskeny mezsgyét nem
          könnyű megtalálni a folyamatos koncertekre történő felkészülés ideje alatt.
          A hallott praktikákat igyekszem alkalmazni a kóruspróbáim alkalmával.
             Hetenként két énekóra a négy után – felér egy lefejezéssel (bocsánat az
          erős hasonlatért), és hetedik osztálytól a csonka közösségek. Mit csináljak
          a  „maradékkal”?  Nem  marad  más  hátra,  mint  hogy  „Kultúra  fogyasztó
          gyerekeket neveljünk!” – idézem Somody Beátát. Nem kell azon keseregni,
          hogy mi történt – sokat nem tudok tenni ellene, viszont sokat tudok tenni
          azért, hogy mi legyen a folytatás!
             Somody Beáta ötletei bizonyítják, hogy kreativitásban nincsenek határok!
          Legyünk  rugalmasak,  lássuk  meg  az  abszurdban  is  a  használhatót  és
          igenis merjünk újat, merjünk meghökkentőt létrehozni, de mindenképpen
          minőséget adni! A felső tagozatos korosztály nevelésében ezt feltétlenül fel
          lehet  –  és  a  mai  világban  fel  is  kell  használni!  Gyakorlatilag  bármilyen
          zenei anyaghoz lehet valamilyen kreatív tevékenységet hozzárendelni.
             Pár gondolat, ami eszembe jutott: a gregorián ének, a kottaírás fejlő-
          désénél az iniciálék alkotása kihagyhatatlan. Vagy Tinódi Lantos Sebestyén
          dalainál a költő-énekmondó címerének mintájára saját címer megalkotása
          lehet  a  feladat,  majd  kiállítást  rendezni  belőle….  akár  a  rajzos  kolléga
          beszervezésével. Az alkotás tevékenységének van – legyen öröme! Hallom
          már előre: én nem tudok rajzolni, én ezt nem tudom megcsinálni! Mikor és
          hol, és ki által alakult ki bennük ez a lekicsinylés – nem tudom. De hátha
          sikerül – ha nem is mindenkinél – az alkotás melegében felejtetni ezt a már
          berögződött tévhitet saját magukról! Igen! A komplex művészetoktatásnak
          van személyiségformáló hatása!
             Reikort  Ildikó előadása rámutat arra, merjünk a megszokott vilá-
          gunkból, tanítási módszerink kicsit pókhálós keretéből kilépni! Próbáljunk
          új módszereket! Próbáljuk a társművészeteket bevonni az óránkba! Igen,
          mindenképpen  kell  váltani.  Lehet,  hogy  egy  kicsit  maszatosak  leszünk,
          lehet,  hogy  egy  kicsit  rendetlenség  lesz  körülöttünk  –  nem  baj.  Az
          előadáson a zene által az átváltozás megannyi formáját átéltük: mozgással,


          58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63