Page 57 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 57

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

            Miskolcon, amikor zenei általános iskolába jártam tanítási gyakorlatra,
         minden  nap,  de  egy  héten  legalább  négyszer  volt  énekóra.  Virágzott  az
         a  gyermekkar,  aminek  vezetője  volt  Reményi  tanár  úr,  aztán  Halmainé
         Újvári Mária. Az ő nyugdíjba vonulásával vettem át a felsős kórus stafétáját
         –  12  éve.  Az  iskola  közben  alapfokú  művészeti  iskolává  lett,  közben  a
         matematika  és  angol  tagozat  is  megerősödött  –  fokozatosan  háttérbe
         szorítva az énekórákat.
            A  jelenlegi  helyzet:  nincs  képesség  felmérés  a  leendő  elsősöknél
         (így  megvalósul  az  a  Kodályi  gondolat,  hogy  mindenki  részesüljön  a
         mindennapi éneklésből!) – alsó tagozatban heti 4 énekóra van, felsőben
         2. Gyakorlatilag abból él a felső tagozat, amit alsóban megalapoznak az
         ének tanárok. Furulyázás első osztály második félévétől indul – de nálunk
         barokk furulyán.
            Egyet  értek  Vass  Veronikával,  hogy  a  germán  furulya  egyszerűsége
         célravezetőbb, mint a barokk furulya komplikált lefogása. Sokáig tanítottam
         alsó tagozatban is – nagyra értékelem Veronika ötleteit, módszereit a kicsik
         oktatásában.  Sokszor  találkozom  a  szolmizációs  hangok  kézjellel  való
         mutatásánál a hanyag kéztartásra: lógó és lötyögő kézfejek, könyöklés a
         padon – csodálkozunk a hanyag intonáción? Nagyon jó ötletnek tartom
         a kézjelek „kötését” a testünkhöz – így azok is hozzánk fognak tartozni!
         A hangok életre keltése, a bábhasználat, a sokféle ritmushangszer játékos
         használata, a meseiség, a zene birodalmába való tudatos bevezetés mind-
         mind remek – és továbbgondolásra késztető ötletekkel láttak el. Lebilincselt
         Veronika kisugárzása, elhivatottsága a kisiskolás korosztály felé. Ilyenkor
         mindig eszembe jut egy mondás Kodálytól: „Sokkal fontosabb, hogy ki az
         énektanár Kisvárdán, minthogy ki az Opera igazgatója….”
            Iskolám  felső  tagozatáról:  a  nyolc-,  de  még  inkább  a  hatosztályos
         gimnáziumok  elszívják  a  legjobb  tanulókat,  akik  zenéből  is  a  legtehet-
         ségesebbek. Amellett, hogy az osztályközösség is megsínyli azt, hogy 8-10
         gyermek  kiválik  a  csapatból,  legfőképp  a  kórus  az,  ami  nem  számíthat
         már  úgy  rájuk,  mint  az  iskola  tagjaként.  Visszajár  igaz  egy  részük,  de
         az már nem az igazi – első helyen az új iskolában történő megfelelés áll
         (hozzáteszem teljesen érthetően).
            A régi időkben 80 tagú kórus jelenleg 30 főt számlál. Ennek a leépülési
         időszaknak az elmúlt 10 évben saját magamat éreztem okozójának – pedig
         a körülmények változtak meg. Talán ma már eljutottam odáig, hogy ne
         akarjak  ezzel  a  csapattal  úgy  teljesíteni,  mint  annak  előtte,  elődeim  a


                                                                         57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62