Page 73 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 73

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         helyességét és hasznosságát a velük egybecsengő tudományos kutatások
         hitelesítették. Vekerdy Tamás nyomán haladva fedezhettük fel az újszülött
         kortól való sokszínű interakció fontosságát, amire a szülőket már a váran-
         dósság idején felkészíti tanfolyamaival, gyermekhangversenyeivel Veroni-
         ka. Az érzelmi, pszichés fejlettség, így a társas érintkezésben való érettség
         szempontjából is döntő a korai időszak: az iskoláskorban fejlesztésre szoru-
         ló gyerekek hiányosságai legtöbbször az ebben az életkorban gyökereznek.
         Az otthoni vagy az órai játék egyediségétől, spontaneitásától ne féljünk, a
         művészi kreativitást magunkban is tárjuk fel, hogy a gyereket is erre tud-
         juk vezetni és ebben fejleszteni. Természetesen ennek hozománya lesz az
         általános kreativitásban!
            Veronika bemutatója állt valamennyi előadás közül a legközelebb hoz-
         zám,  hiszen  alsó  tagozatos  gyerekekkel  foglalkozom.  A  hallottakat  nem
         csak beépítésre alkalmasnak találtam, hanem megerősítésként is hatottak,
         hogy igenis jó úton járok, én is alapvetően így dolgozom az iskolámban.
         Veronika bemutatója a valódi Kodály iskola szeretetteljes, gyerekközpontú
         légkörét festette elénk, szellemiségét szívesen vittük magunkkal.
            Dr. Pásztor Zsuzsa és Dr. Kovács Géza zenei munkaképesség gondo-
         zás  óráit  már  tizenévesként  látogattam,  csellista  növendékként  a  90-es
         évek elején. Az akkor megtanult gyakorlatok és a hozzájuk tartozó elvek
         muzsikusi életem részévé váltak, örültem, hogy felnőtt pedagógusként új-
         ra találkozhattam Zsuzsa nénivel és bepillanthattam hivatásának mélyebb
         rétegeibe. Kodály ebben is élen járt: felismerte a zenész léttel járó foglalko-
         zási  ártalmak  kezelésének  és  megelőzésének  szükségességét,  amihez
         Dr. Kovács Gézát hívta segítségül, így indult útjára a Kovács-módszer. Hi-
         ába  a  tehetség,  ha  a  kívánt  terhelésre  nem  vagyunk  alkalmasak,  nincs
         meg a munkabírás. Sokszor rosszul ismerjük fel az alulteljesítés okát, és
         nem fordítunk elég figyelmet a testi és pszichés alkalmasság megteremté-
         sére,  csak  ha  már  nagy  a  baj.  A  Kovács-módszert  alkalmazva  mind  a
         hangszeres oktatásban, mind a köznevelésben elejét vehetjük a legsúlyo-
         sabb problémáknak. Elég pár perc, néhány rövid gyakorlat óra elején és
         közben,  máris  frissebb  a  gyerek,  javul  a  keringés,  megnő  a  figyelem.
         Ének-zenetanárként  mindig  is  figyelmet  fordítottam  a  tantárgyban  rejlő
         sokirányú  fejlesztési  lehetőségekre,  Zsuzsa  néni  előadása  most  még  in-
         kább tudatossá és módszeressé tesz ezekben a tevékenységeimben.
            Dr. Kovács Henrik néptánc oktatásról szóló foglalkozásának tárgya,
         tartalma valójában teljesen lefedte ének-zenetanári tevékenységünket: a né-


                                                                         73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78