Page 73 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 73
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
helyességét és hasznosságát a velük egybecsengő tudományos kutatások
hitelesítették. Vekerdy Tamás nyomán haladva fedezhettük fel az újszülött
kortól való sokszínű interakció fontosságát, amire a szülőket már a váran-
dósság idején felkészíti tanfolyamaival, gyermekhangversenyeivel Veroni-
ka. Az érzelmi, pszichés fejlettség, így a társas érintkezésben való érettség
szempontjából is döntő a korai időszak: az iskoláskorban fejlesztésre szoru-
ló gyerekek hiányosságai legtöbbször az ebben az életkorban gyökereznek.
Az otthoni vagy az órai játék egyediségétől, spontaneitásától ne féljünk, a
művészi kreativitást magunkban is tárjuk fel, hogy a gyereket is erre tud-
juk vezetni és ebben fejleszteni. Természetesen ennek hozománya lesz az
általános kreativitásban!
Veronika bemutatója állt valamennyi előadás közül a legközelebb hoz-
zám, hiszen alsó tagozatos gyerekekkel foglalkozom. A hallottakat nem
csak beépítésre alkalmasnak találtam, hanem megerősítésként is hatottak,
hogy igenis jó úton járok, én is alapvetően így dolgozom az iskolámban.
Veronika bemutatója a valódi Kodály iskola szeretetteljes, gyerekközpontú
légkörét festette elénk, szellemiségét szívesen vittük magunkkal.
Dr. Pásztor Zsuzsa és Dr. Kovács Géza zenei munkaképesség gondo-
zás óráit már tizenévesként látogattam, csellista növendékként a 90-es
évek elején. Az akkor megtanult gyakorlatok és a hozzájuk tartozó elvek
muzsikusi életem részévé váltak, örültem, hogy felnőtt pedagógusként új-
ra találkozhattam Zsuzsa nénivel és bepillanthattam hivatásának mélyebb
rétegeibe. Kodály ebben is élen járt: felismerte a zenész léttel járó foglalko-
zási ártalmak kezelésének és megelőzésének szükségességét, amihez
Dr. Kovács Gézát hívta segítségül, így indult útjára a Kovács-módszer. Hi-
ába a tehetség, ha a kívánt terhelésre nem vagyunk alkalmasak, nincs
meg a munkabírás. Sokszor rosszul ismerjük fel az alulteljesítés okát, és
nem fordítunk elég figyelmet a testi és pszichés alkalmasság megteremté-
sére, csak ha már nagy a baj. A Kovács-módszert alkalmazva mind a
hangszeres oktatásban, mind a köznevelésben elejét vehetjük a legsúlyo-
sabb problémáknak. Elég pár perc, néhány rövid gyakorlat óra elején és
közben, máris frissebb a gyerek, javul a keringés, megnő a figyelem.
Ének-zenetanárként mindig is figyelmet fordítottam a tantárgyban rejlő
sokirányú fejlesztési lehetőségekre, Zsuzsa néni előadása most még in-
kább tudatossá és módszeressé tesz ezekben a tevékenységeimben.
Dr. Kovács Henrik néptánc oktatásról szóló foglalkozásának tárgya,
tartalma valójában teljesen lefedte ének-zenetanári tevékenységünket: a né-
73