Page 71 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 71

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         hátterét, ezt megismerve hivatásunk még bátrabb és hitelesebb képviselői-
         ként  térhetünk  vissza  iskoláinkba,  tanítványaink  és  kollégáink  közé.
            Vekerdy Tamás videoüzenetéből kitűnt számomra, és nem kevés csaló-
         dással járt, hogy a Kodály koncepció már az első lépései idején értelmezési
         zavar áldozata lett: a mintául szolgáló kecskeméti intézmény eredményeit
         „versenyistálló” módjára próbálták a később alapított iskolák elérni, hogy
         külsőségeiben hasonlítsanak az alapítókhoz. Ez természetszerűleg hirte-
         len, látványos felemelkedéssel járt, de téves utat is jelenthetett – megkoc-
         káztatom, a pár évtizeddel későbbi országos szintű leépülés, visszaesés oka
         is ebben keresendő. A koncepció helyes alkalmazása a fej, a szív és a kéz
         (esetünkben az énekhang) egyenlő arányú fejlesztésében rejlik. Ha ez az
         egység nem él, akkor célt tévesztettünk.
            Baráth Zoltán bemutatója a digitális technika alkalmazásáról alig is-
         mert szegmensét tárta fel a zeneoktatásnak. Sajnálattal tapasztaltam, hogy
         az általa kidolgozott tananyag és gyakorlat szinte egyáltalán nincs jelen az
         oktatási palettán, pedig láthattuk, milyen sokoldalúan és korszerűen nyújt
         segítséget a tehetség kibontakozásához a legmodernebb eszközökkel. Ma
         már létezik digitális írásbeliség a zenében is, amit a gyerekek éppoly ügye-
         sen és kreatívan tudnának alkalmazni, mint a nyelv vagy a grafika terüle-
         tén.  Bárcsak  lennének  olyan  intézmények  és  erre  nyitott  pedagógusok,
         akik befogadnák a programjukba ezt a képzést!
            Szívesen hallgattuk Baráth Yvette előadását, melyben számos gyakorla-
         ti tanáccsal lettünk gazdagabbak a hangképzés terén. Gondolatai szeren-
         csésen összecsengtek a további előadókéval, tárházukból bőségesen tud-
         tunk válogatni.
            Dr. Mindszenty Zsuzsánna szuggesztív karnagyi és előadói személyi-
         sége ragyogó módon képviselte azokat az alapelveket, melyeket mindany-
         nyian magunkénak vallunk. Ahhoz, hogy ezeket állhatatosan meg is jele-
         nítsük a magunk környezetében, nagy segítséget nyújtott Zsuzsánna össze-
         foglalója.  Hitvallása  számomra  az  Egyesület  által  megalkotott  esszencia
         esszenciájaként működött: a Tanárnő által tömören megfogalmazott kije-
         lentések értékről, célokról, feladatokról oly világosak és egyenesek voltak,
         hogy ha magunkkal visszük, akkor mellettük nem fér meg semmi, ami
         másodrendű, értéktelen, hasztalan.
            Bodnár Gábor és Stipkovits Fülöp az idegen nyelvek útján világítottak
         rá a zene egyik legfontosabb dimenziójára, ami a kulturális kapcsolatokban
         rejlik, legyen az akár tőlünk időben vagy térben távol álló. Előadásukban


                                                                         71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76