Page 70 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 70
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
OPÁNSZKI DÁVID (1979)
Ének-zenetanár, karvezető
(Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium
és
Német Nemzetiségi Gimnázium – Budapest)
Továbbképzésen részt venni mindig különleges élmény: kíváncsisággal
tölt el, hogy az előttünk álló napok eseményei milyen hatással lesznek
ránk, vajon mennyiben találkozunk ismerős tartalmakkal – netán ismerős
kollégákkal -, mennyire lesz magával ragadó az előadó személye, szakmai
felkészültsége, és hogy majd miként jelennek meg a mindennapjainkban a
megszerzett információk és készségek. Mindez alapvető mércéje egy to-
vábbképzésnek. Ezúttal kifejezetten nagy vonzerővel bírt számomra a meg-
hirdetett program, annak témái és előadói, hiszen néhány kivétellel vala-
mennyiüket ismertem személyesen is, munkásságukat évtizedek óta köve-
tem és végtelenül megtisztelő számomra, hogy immáron kollégáimnak
mondhatom őket. Előadói stílusukban olyan magával ragadó rutinosságot,
nyitottságot és közvetlenséget tapasztalhattunk, ami még inkább hitelessé
tette személyiségüket és az általuk közvetített értékeket. Örömmel tapasz-
taltam, hogy a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület nagyívű
vállalkozása által a jelenkori magyar zenepedagógia különös esszenciája
született meg, melynek gyakorlati hasznossága felbecsülhetetlen értékkel
bír az oktatás valamennyi területén praktizáló kolléga számára.
Az előadók nem titkolták, hogy sok mindent a több évtizedes gyakorla-
ti tapasztalatuk örömei és nehézségei során kristályosítottak ki a lokális
terükben: iskolájukban, szakköreikben. Gondolhatnánk, hogy az így meg-
szerzett tapasztalatok kizárólag a saját maguk számára hasznosak és alkal-
mazhatók. Örömteli felismerés volt, hogy a tőlük hallottak összecsengtek a
magam gyakorlatával, igaz többnyire tudattalanul végeztem azokat. Az
előadások értéke tehát abban is állt, hogy megerősítést nyertünk a saját al-
kalmasságunkban, rátermettségünkben, hogy jó úton járunk. Végre közel-
ről láthattuk a sokat emlegetett transzferhatás működésének tudományos
70