Page 68 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 68

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          kipróbáltuk, majd közösen énekeltünk az általa oly gondosan összeváloga-
          tott és előkészített kórusművekből. Jó ötletet adott ahhoz is, hogy az erre
          alkalmas műveket a gyerekek dramatikusan is megjeleníthetik az éneklés
          mellett (Bárdos Lajos: Anyóka, banyóka). Mindamellett, hogy fontos témákról
          beszélt, oldott hangulatot tudott teremteni közvetlen és megnyerő szemé-
          lyiségével.
             Már jó előre készültem Kaibinger Pál előadására – aki a „Zene a gyógy-
          pedagógiában” címmel tartott érdekfeszítő előadást. Azért is figyeltem na-
          gyon, mert én is több, a témában érintett gyerekkel (SNI, BTM) foglalko-
          zom.  Az  ilyen  tanulók  esetében  énekórán  a  ritmusfeladatokon  keresztül
          szembesülök a ritmuskészségük gyengeségeinek jeleivel. Most találkoztam
          a  színes  kotta,  régi  nevén  ULWILA-módszer-rel.  Ennek  hitelességét  egy
          videó felvétel lejátszása bizonyította, melyen láthattuk, hogyan sajátítják el
          sérült gyerekek ULWILA-hangszereken (akkordcitera, metalofon, csőhangsor) a
          hangszertudást. Megható volt látni az ilyen gyermekek átszellemült arcán a
          közös zenélés örömét, boldogságát, és ahogy büszkén és lelkesen fogadták a
          közönség elismerő tapsát. Gazdagította ismereteimet a híres emberekről és
          zeneszerzőkről vetített érdekes bemutató, amiből megtudhattuk, hogy töb-
          ben is érintettek voltak a fentebb említett témakörben (A. Einstein, E. Satie,
          W.A. Mozart). Másik videó foglalkozott a látássérültek tánc- és ének-zene
          tanításával. Tapasztalatból tudom, hogy hatékonyan és eredményesen lehet
          velük foglalkozni, mert igen fogékonyak a zenére. Ez is mindazt bizonyítja,
          hogy milyen elengedhetetlenül fontos, hogy közös élmények megosztásával,
          közvetlenül is megnyilatkozhassanak a zene által a gyermekek.
             Itt kapcsolódnék Reikort Ildikó előadásához, aki a „zene és mozgás
          kapcsolatáról illetve a globális zenebefogadásról, majd a zene vizuális fel-
          dolgozásáról, leképezéséről” beszélt. Ötleteit gyakorlat formájában sajátít-
          hattuk el, amiket az iskolában énekórán ki is próbáltam osztályommal.
          C. Saint-Saëns: Az állatok farsangja c. műből két részletet hallgattunk meg:
          A hattyú, Akvárium. A gyermekek nagyon élvezték a zenére való szabad
          mozgás lehetőségét és ezt követően készítettek egy festményt, amit a zene
          ihletett. Majd nyíltan és szívesen beszéltek a zene által kiváltott érzelme-
          ikről, miközben festményeiket bemutatták.
             Somody Bea előadónk nagyon kellemes atmoszférát teremtett. Láthat-
          tuk, hogy elképzeléseivel mindig a gyerekek kreatív fejlődését támogatja,
          ezzel  növelve  önbizalmukat.  Kiváló  temperamentumos  előadása  nagyon
          sok információval és ötlettel gazdagított minket. Osztályfőnöki, erkölcstan


          68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73