Page 68 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 68
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
kipróbáltuk, majd közösen énekeltünk az általa oly gondosan összeváloga-
tott és előkészített kórusművekből. Jó ötletet adott ahhoz is, hogy az erre
alkalmas műveket a gyerekek dramatikusan is megjeleníthetik az éneklés
mellett (Bárdos Lajos: Anyóka, banyóka). Mindamellett, hogy fontos témákról
beszélt, oldott hangulatot tudott teremteni közvetlen és megnyerő szemé-
lyiségével.
Már jó előre készültem Kaibinger Pál előadására – aki a „Zene a gyógy-
pedagógiában” címmel tartott érdekfeszítő előadást. Azért is figyeltem na-
gyon, mert én is több, a témában érintett gyerekkel (SNI, BTM) foglalko-
zom. Az ilyen tanulók esetében énekórán a ritmusfeladatokon keresztül
szembesülök a ritmuskészségük gyengeségeinek jeleivel. Most találkoztam
a színes kotta, régi nevén ULWILA-módszer-rel. Ennek hitelességét egy
videó felvétel lejátszása bizonyította, melyen láthattuk, hogyan sajátítják el
sérült gyerekek ULWILA-hangszereken (akkordcitera, metalofon, csőhangsor) a
hangszertudást. Megható volt látni az ilyen gyermekek átszellemült arcán a
közös zenélés örömét, boldogságát, és ahogy büszkén és lelkesen fogadták a
közönség elismerő tapsát. Gazdagította ismereteimet a híres emberekről és
zeneszerzőkről vetített érdekes bemutató, amiből megtudhattuk, hogy töb-
ben is érintettek voltak a fentebb említett témakörben (A. Einstein, E. Satie,
W.A. Mozart). Másik videó foglalkozott a látássérültek tánc- és ének-zene
tanításával. Tapasztalatból tudom, hogy hatékonyan és eredményesen lehet
velük foglalkozni, mert igen fogékonyak a zenére. Ez is mindazt bizonyítja,
hogy milyen elengedhetetlenül fontos, hogy közös élmények megosztásával,
közvetlenül is megnyilatkozhassanak a zene által a gyermekek.
Itt kapcsolódnék Reikort Ildikó előadásához, aki a „zene és mozgás
kapcsolatáról illetve a globális zenebefogadásról, majd a zene vizuális fel-
dolgozásáról, leképezéséről” beszélt. Ötleteit gyakorlat formájában sajátít-
hattuk el, amiket az iskolában énekórán ki is próbáltam osztályommal.
C. Saint-Saëns: Az állatok farsangja c. műből két részletet hallgattunk meg:
A hattyú, Akvárium. A gyermekek nagyon élvezték a zenére való szabad
mozgás lehetőségét és ezt követően készítettek egy festményt, amit a zene
ihletett. Majd nyíltan és szívesen beszéltek a zene által kiváltott érzelme-
ikről, miközben festményeiket bemutatták.
Somody Bea előadónk nagyon kellemes atmoszférát teremtett. Láthat-
tuk, hogy elképzeléseivel mindig a gyerekek kreatív fejlődését támogatja,
ezzel növelve önbizalmukat. Kiváló temperamentumos előadása nagyon
sok információval és ötlettel gazdagított minket. Osztályfőnöki, erkölcstan
68