Page 72 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 72

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          súlyponti szerepet kapott Kodály koncepciójának formálódása: láthattuk,
          hogyan kutatta és adaptálta más nemzetek évszázados hagyományait és jó
          pedagógiai gyakorlatait.
             Kaibinger Pál neve számomra tankönyvek szerzőjeként volt ismerős,
          örültem, hogy most személyesen is megismerhettem. Azzal együtt, hogy a
          gyógypedagógia zenei alkalmazásának kimagasló tudós alakja, sokrétű te-
          vékenységet folytat népzenei együttesekben, és intézményvezetőként egya-
          ránt. A gyógypedagógia definícióinak tisztázásával áttekinthettük a terület
          feladatait, és kollégáimmal egyöntetűen tapasztaltuk, hogy a neurotipikus
          gyerekekkel való foglalkozás során egyre több hasonló jellegű és mértékű
          zavarra leszünk mi is figyelmesek. Nagy szükségünk lenne hosszú távon a
          mi iskoláinkban is több személyi és módszertani segítségre ezeknek a gye-
          rekeknek a neveléséhez.
             A továbbképzés során több olyan foglalkozáson is részt vehettünk, ami
          formájában szokatlannak számított, hiszen a rajzolás, festés, mozgás, tánc
          hagyományosan nem része a zeneóráinknak. Megtudtuk, hogy ezek a tevé-
          kenységek bármennyire is újabb plusz elvárásként jelennek meg számunk-
          ra,  alkalmazásukkal  mégis  inkább  nyújtanak  segítséget  a  zenei  és  más
          alapkészségek  elmélyítésében,  de  legfőképpen  a  teljes  emberi  harmónia
          megteremtésében. A Kokas-alapokon nyugvó ReikArt pedagógia összegzi
          valamennyi  művészeti  ág  fejlesztő  hatását,  de  prevenciós  szerepe  éppen
          olyan jelentős. Reikort Ildikó beszámolóját gyakorlati feladatokkal is alá-
          támasztotta, némi bizonytalankodás és idegenkedés után rávettük magun-
          kat a részvételre, amit cseppet sem bántunk meg. Egészen bizonyos, hogy
          az élmény hatására fokozottan igyekszünk az iskolai mindennapjainkba is
          beültetni ezeket a gyakorlatokat.
             Szervesen és kiválóan kapcsolódott Somody Beáta komplex művészeti
          nevelést célzó programja, reflektálva a jelenkori társadalmi jelenségekre,
          problémákra, és megoldást nyújtva a művészeti nevelés eszközeivel.
             A társművészetek felé nyitó előadók sorát Tóth Zsuzsanna színházpe-
          dagógus zárta, feladatai mindannyiunk számára élményt adtak, szórakoz-
          tatva fejlesztettek. A megismert és ajánlott gyakorlatokat akár a saját előadói
          eszköztárunk színesítésére is felhasználásra érdemesnek találom.
             Több társművészeti és tudós előadó mutatott rá zenei kérdésekre, és
          zenepedagógus  előadók  is  bőséggel  hivatkoztak  a  járulékos  területekre.
          Vass Veronika ének-zenetanár a különböző életkorú gyermekek zenei ne-
          velésében  szerzett  évtizedes  gyakorlatát  osztotta  meg  velünk,  mindezek


          72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77