Page 34 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 34

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          keztében nem fokozottabb megterhelést szenvednek el, hanem éppen for-
          dítva: CSÖKKEN A TÚLTERHELÉSÜK, bár több, mégis könnyebben telje-
          síthetõ a programjuk.
             A tevékenység változatosságával kapcsolatban még egy megjegyzés kí-
          vánkozik ide: a tanulással kapcsolatos pszicho-fiziológiai kísérletek szerint
          a közvetlenül egymás után megtanult leckék (fõleg, ha rokon tárgyakból,
          fejezetekbõl valók) zavarhatják egymást; leginkább az utóbb olvasottak gá-
          tolhatják az elõbb megtanult lecke megjegyzését. Ezt hívjuk szaknyelven
          negatív  retroakciónak.  Egyes  vizsgálatok  szerint  KISEBB  A  NEGATÍV
          RETROAKCIÓ mértéke, ha a két egymás után megtanulandó más-más ér-
          zékszervre hat, tehát pl. ha az egyik vizuális, a másik pedig auditív jellegû.
             Igen  valószínû,  hogy  a  zenei  általánosba  járó  tanulók  átlagosan  jobb
          eredményében  ennek  is  szerepe  van,  hiszen  a  mindennapos  ének-zene
          tanulás a dominálóan vizuális alapú tantárgyak között elõsegítheti amazok
          megjegyzését is, lévén alapvetõen auditív.
             A zenehallgatás igen nagyfokú analizáló-differenciáló készséget igényel,
          hiszen feltételezi a különbözõ hangmagasságok, hangközök, ritmusképle-
          tek stb. egymástól való megkülönböztetését, természetesen azok elemzése
          útján. Megfogalmazhatjuk ezt úgy is, hogy a zene gyakoroltatja, tehát ezzel
          egyszersmind fejleszti is az agykéreg ANALIZÁLÓ-DIFFERENCIÁLÓ KÉ-
          PESSÉGÉT.
             Mindez fokozottan igaz az énekléssel kapcsolatban. Éneklés közben a
          gégeizmok és az artikulációt végzõ izmok nagyon aprólékos, minuciózus
          mozgását elsõ pillanatban a belsõ hallásunk szerint, majd a továbbiakban
          saját kibocsátott hangunk hallása, mint visszajelentés alapján szabályozzuk.
          Mint láthatjuk, itt már három nagy-finomságú tevékenységet kell összekap-
          csolni: a gégeizmok mozgását, az artikulációt és saját hallott hangunk elem-
          zését. Nehogy azt higgyük, hogy ezek a mûködések olyan könnyen össze-
          hangolhatóak, nem megy az csak úgy magától! Én ismerek olyanokat, akik
          azonnal észreveszik, ha más hamisan énekel, és a saját énekükrõl is hallják,
          hogy nem egészen rendjén való, és mégsem képesek tisztán énekelni.
             Kérdés az, hogy vajon az éneklés (esetleg hangszeres játék) – zenehallga-
          tás  útján  kifejlesztett  finom  analizáló-differenciáló  készség  mennyiben
          hasznosítható más tárgyakban. A pszichológia válasza erre az, hogy nagy-
          mértékben. Ezt az ún. transzfer magyarázza.
             A transzfer „nem más, mint általános adaptáció (alkalmazkodás) vala-
          mely adott tanulási szituációhoz. Ez az alkalmazkodás nemcsak mozgásos
          vagy intellektuális szinten megy végbe, tehát nem csupán egyes motoros
          sztereotípiák vagy verbális asszociációk átvételét jelenti, hanem bizonyos
          aktív készenlétet, érzelmi hozzáállást, a kíváncsiságra, az érdeklõdésre, az
          új feladattal való ismerkedésre, a problematikus helyzetekkel való találko-

          34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39