Page 96 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 96

HEinricH UllricH


            – Szeretet, öröm, nevetés, boldogság
            – Rend, teljesítmény, fegyelem
            A szeretet, öröm, nevetés és boldogság önmagában nem vezet a kívánt
          célhoz, bár az élethez és a tanuláshoz nélkülözhetetlenek. Sőt, a szeretet,
          öröm, nevetés és boldogság önmagában destrukcióhoz vezethet.
            Amennyiben ezek a nélkülözhetetlen elemek a tanulási vággyal és a má-
          sik oszloppal, a renddel, teljesítménnyel, és fegyelemmel párban állnak, akkor egy
          olyan pedagógiai alapot képeznek, amelyre támaszkodva egy bennünk bízó ember
          ideális módon képes kibontakozni és fejlődni.

            • Zenei koncepció:
            Megépítettünk tehát egy olyan házat, amelyben a diákok élni és tanulni
          tudnak. Azt is tudjuk, amint már leírtuk, milyen különleges hatása van a
          zenének, a zenei nevelésnek az emberre. Ha a Tom-Mutters iskola általános
          koncepciójához hozzávesszük a zenei nevelés hatását, szinte azt gondolhat-
          juk, hogy megtaláltuk Kolombusz pedagógiai tojását.
            Személyes véleményem szerint nem létezik optimális pedagógiai koncep-
          ció. Engedjék meg, hogy néhány jellegzetes példát mutassak a diákok pozi-
          tív viselkedés-változására.
            Vannak diákok, akik különlegesen agresszív viselkedést mutatnak. Egye-
          sek közülük másik iskolából érkeztek hozzánk. Az eddigi iskola nem vállal-
          ta  a  további  tanításukat,  mert  éveken  keresztül  szélsőségesen  agresszív
          viselkedést mutattak. Szinte mindent összetörtek, amit lehet: székeket, asz-
          talokat, ablakokat, ajtókat, szekrényeket, stb. Gyerekeket ütöttek, rúgtak,
          karmoltak, haraptak, tanárokat, buszvezetőket, kísérőket ütöttek, fojtogat-
          tak. Egy gyerek kificamította egy tanárnő három nyakcsigolyáját, egy másik
          szexuálisan akarta tanárnőjét zaklatni.
            Ezek tulajdonképpen olyan életrajzi adatok értelmi fogyatékos fiatalokról,
          amelyeket meg kellene semmisíteni. És: nekem sem volt egyáltalán könnyű,
          hogy ilyen tanulókat vegyek fel az iskolába, hiszen én viselem a felelősséget
          minden diákért és tanárért egyaránt. Ezek a katasztrofális életrajzi adatok-
          kal bíró tanulók a mi iskolánkban voltak, vannak. Kezdettől fogva befogad-
          tuk őket közösségünkbe. Szeretetreméltó emberek, akik nevetnek és vidá-
          mak, tanulnak, segítenek a kisebbeknek és gyengébbeknek. Ezt nem azért
          mondom, hogy büszkélkedjek ezzel. Nem!
            A koncepció miatt mondom! Ez a koncepció egy intenzív zeneoktatással
          együtt – napi két zeneóra!- ez az, ami megváltoztatja az embert. Mi magunk,


          96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101