Page 96 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 96
HEinricH UllricH
– Szeretet, öröm, nevetés, boldogság
– Rend, teljesítmény, fegyelem
A szeretet, öröm, nevetés és boldogság önmagában nem vezet a kívánt
célhoz, bár az élethez és a tanuláshoz nélkülözhetetlenek. Sőt, a szeretet,
öröm, nevetés és boldogság önmagában destrukcióhoz vezethet.
Amennyiben ezek a nélkülözhetetlen elemek a tanulási vággyal és a má-
sik oszloppal, a renddel, teljesítménnyel, és fegyelemmel párban állnak, akkor egy
olyan pedagógiai alapot képeznek, amelyre támaszkodva egy bennünk bízó ember
ideális módon képes kibontakozni és fejlődni.
• Zenei koncepció:
Megépítettünk tehát egy olyan házat, amelyben a diákok élni és tanulni
tudnak. Azt is tudjuk, amint már leírtuk, milyen különleges hatása van a
zenének, a zenei nevelésnek az emberre. Ha a Tom-Mutters iskola általános
koncepciójához hozzávesszük a zenei nevelés hatását, szinte azt gondolhat-
juk, hogy megtaláltuk Kolombusz pedagógiai tojását.
Személyes véleményem szerint nem létezik optimális pedagógiai koncep-
ció. Engedjék meg, hogy néhány jellegzetes példát mutassak a diákok pozi-
tív viselkedés-változására.
Vannak diákok, akik különlegesen agresszív viselkedést mutatnak. Egye-
sek közülük másik iskolából érkeztek hozzánk. Az eddigi iskola nem vállal-
ta a további tanításukat, mert éveken keresztül szélsőségesen agresszív
viselkedést mutattak. Szinte mindent összetörtek, amit lehet: székeket, asz-
talokat, ablakokat, ajtókat, szekrényeket, stb. Gyerekeket ütöttek, rúgtak,
karmoltak, haraptak, tanárokat, buszvezetőket, kísérőket ütöttek, fojtogat-
tak. Egy gyerek kificamította egy tanárnő három nyakcsigolyáját, egy másik
szexuálisan akarta tanárnőjét zaklatni.
Ezek tulajdonképpen olyan életrajzi adatok értelmi fogyatékos fiatalokról,
amelyeket meg kellene semmisíteni. És: nekem sem volt egyáltalán könnyű,
hogy ilyen tanulókat vegyek fel az iskolába, hiszen én viselem a felelősséget
minden diákért és tanárért egyaránt. Ezek a katasztrofális életrajzi adatok-
kal bíró tanulók a mi iskolánkban voltak, vannak. Kezdettől fogva befogad-
tuk őket közösségünkbe. Szeretetreméltó emberek, akik nevetnek és vidá-
mak, tanulnak, segítenek a kisebbeknek és gyengébbeknek. Ezt nem azért
mondom, hogy büszkélkedjek ezzel. Nem!
A koncepció miatt mondom! Ez a koncepció egy intenzív zeneoktatással
együtt – napi két zeneóra!- ez az, ami megváltoztatja az embert. Mi magunk,
96