Page 97 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 97
zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában
ehhez keveset teszünk hozzá. Ez az a forma és mód, ahogy az iskolánkban
élünk és dolgozunk, amelyek ezeket a változásokat okozzák – és természe-
tesen nemcsak a nehéz gyermekeknél.
3. A teljes személyiséget fejlesztő zenei nevelés 7 alapterülete:
A zene és a zenei nevelés fent leírt különleges hatását gyakran az intenzív
hangszeres játékhoz kötik.
Az én álláspontom az, hogy a hangszeres zenéből kiinduló, teljes szemé-
lyiséget fejlesztő zeneoktatásnak nagyobb a hatása. A teljességre törekvő ze-
neoktatásban szélesebb spektrumú tanulási célokat tűzünk ki: kognitív,
pszichomotoros, érzelmi és szociális fejlesztést.
Ebből kiindulva egy olyan zenepedagógiai program állt elő, óvodák, gyó-
gypedagógiai iskolák, általános iskolák számára, amelyben a hangszeres
zenetanulásnak fontos szerepe van, de emellett hat további egyenértékű ok-
tatási területre épít. Azonban abból a tapasztalatból kiindulva, hogy isko-
láinkban – sajnos – a zenéről túl sokat beszélünk és keveset gyakoroljuk, a
tanulási területeket az én teljes személyiséget fejlesztő zeneoktatási progra-
momban gyakorlati területeknek nevezem, melyek a következők:
• Éneklés
• Zenehallgatás
• Zene, mozgás / tánc
• Zeneszerzés
• Hangszerkészítés
• Zene-színház
• Hangszeres játék
Gondolkodhatnánk a gyakorlati területek differenciálásáról is, pl. ritmi-
kai nevelés, improvizáció, környezeti hangok, stb. Úgy tűnik azonban, hogy
a fenti hét terület a zeneoktatás összes elemét tartalmazza.
Egy teljes személyiség fejlesztésére irányuló zenei programban természe-
tesen átfedések vannak más tantárgyakkal. Ezt el kell fogadni. Olyan ze-
neoktatásra törekszünk, amely nem izolált, hanem beépül az általános kép-
zésbe. Ebből következik a visszatérő gondolat: a zene átjárja az egész iskolai
ill. óvodai mindennapokat. Így keletkeznek az éneklő, zengő, lebegő iskolák
és óvodák, mint pl. A Tom-Mutters iskola, Frankenthalban.
97