Page 97 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 97

zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában


         ehhez keveset teszünk hozzá. Ez az a forma és mód, ahogy az iskolánkban
         élünk és dolgozunk, amelyek ezeket a változásokat okozzák – és természe-
         tesen nemcsak a nehéz gyermekeknél.

             3. A teljes személyiséget fejlesztő zenei nevelés 7 alapterülete:

         A zene és a zenei nevelés fent leírt különleges hatását gyakran az intenzív
         hangszeres játékhoz kötik.
           Az én álláspontom az, hogy a hangszeres zenéből kiinduló, teljes szemé-
         lyiséget fejlesztő zeneoktatásnak nagyobb a hatása. A teljességre törekvő ze-
         neoktatásban  szélesebb  spektrumú  tanulási  célokat  tűzünk  ki:  kognitív,
         pszichomotoros, érzelmi és szociális fejlesztést.
           Ebből kiindulva egy olyan zenepedagógiai program állt elő, óvodák, gyó-
         gypedagógiai  iskolák,  általános  iskolák  számára,  amelyben  a  hangszeres
         zenetanulásnak fontos szerepe van, de emellett hat további egyenértékű ok-
         tatási területre épít. Azonban abból a tapasztalatból kiindulva, hogy isko-
         láinkban – sajnos – a zenéről túl sokat beszélünk és keveset gyakoroljuk, a
         tanulási területeket az én teljes személyiséget fejlesztő zeneoktatási progra-
         momban gyakorlati területeknek nevezem, melyek a következők:
           • Éneklés
           • Zenehallgatás
           • Zene, mozgás / tánc
           • Zeneszerzés
           • Hangszerkészítés
           • Zene-színház
           • Hangszeres játék

           Gondolkodhatnánk a gyakorlati területek differenciálásáról is, pl. ritmi-
         kai nevelés, improvizáció, környezeti hangok, stb. Úgy tűnik azonban, hogy
         a fenti hét terület a zeneoktatás összes elemét tartalmazza.
           Egy teljes személyiség fejlesztésére irányuló zenei programban természe-
         tesen átfedések vannak más tantárgyakkal. Ezt el kell fogadni. Olyan ze-
         neoktatásra törekszünk, amely nem izolált, hanem beépül az általános kép-
         zésbe. Ebből következik a visszatérő gondolat: a zene átjárja az egész iskolai
         ill. óvodai mindennapokat. Így keletkeznek az éneklő, zengő, lebegő iskolák
         és óvodák, mint pl. A Tom-Mutters iskola, Frankenthalban.



                                                                         97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102