Page 99 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 99

zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában


           A választott dalfajták a gyermekdaloktól a dallamukban, ritmikájukban
         és szövegükben bonyolult, de kifejező dal fajtákig terjednek, mint a káno-
         nok, quodlibetek, spirituálék, más nemzetek népdalai, játék dalok, vallásos
         dalok, sőt musical részletek és operaáriák is.

           3.2. Zenehallgatás
         Először is fontos, hogy elkülönítsük az aktív zenehallgatást a figyelem nélkü-
         li,  passzív  zenehallgatástól.  Nálunk  tanulás,  barkácsolás,  műhelymunka,
         sport, főzés, evés közben zene szól a háttérben. A zenével való találkozásnak
         ezt a módját is értékelnünk kell. Kellemes atmoszférát teremtve segít az oldó-
         dás, jó közérzet, figyelem megteremtésében. Célzott zenehallgatást alkalma-
         zunk speciális terápia formáknál, ahol a cél a közérzet zenével való javítása.
           Az általam célzott zenehallgatásnak nevezett tevékenység a zenébe való
         belehallgatást jelenti. Meg kell különböztetnünk, hogy milyen fajta zenéről
         van szó. Lehet ez egy sláger, egy pop dal, egy népdal, egy vallásos dal, egy
         dal egy musical-ből, egy ária egy operából, lehet hangszeres zene, énekes
         zene, vagy mindkettő? Gyors, kicsit gyors, lassabb, vagy kifejezetten lassú
         zenéről van szó? Hangos, vagy halk? Bátran folytathatjuk a kérdéssort a
         hallott zenével kapcsolatban.
           A Tom-Mutters Iskolában a fent leírt módon, a zenébe való aktív belehall-
         gatást rendszeresen gyakoroljuk. Jelenleg Camille Saint-Saëns: Állatok far-
         sangja című művét hallgatjuk. A legsúlyosabb fogyatékos tanulókat leszá-
         mítva az értelmi fogyatékos gyerekek közel 100 százaléka felismeri a 13 ál-
         latot a hallott dallamrészlet alapján. Felismerik a zenekar 9 hangszerét. Az
         adott zenére mozognak. Lerajzolják / lefestik az állatokat. Kosztümöket ké-
         szítenek, beöltöznek az adott állatoknak. Az év csúcspontja a farsangi bál,
         idén Az állatok farsangja mottóval. Mindenki beöltözik – én pl. teknősbéka
         vagyok – és táncolunk a klasszikus zenére. A gyerekek gyakorolják az álla-
         tok és a hangszerek neveinek írását, játszanak az általam készített állatképes
         és szóképes memóriakártyával. Alig lehet leírni, mi mindent tanultak meg
         ebben a játékos zenei programban. Milyen hatalmas vállalkozás!


           3.3. Zene, mozgás / tánc
         A zenére való mozgás hozzátartozik az ember elemi viselkedéséhez és igény-
         eihez. Már a kicsi gyerekeknél is megfigyelhetjük ezt, és a természeti népek
         kultúrájából is ismerjük. Ezt a tényezőt a legkülönbözőbb tantárgyakba épít-
         jük be az iskolai mindennapokban. Itt ismét az egyes tantárgyak komplex


                                                                         99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104