Page 99 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 99
zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában
A választott dalfajták a gyermekdaloktól a dallamukban, ritmikájukban
és szövegükben bonyolult, de kifejező dal fajtákig terjednek, mint a káno-
nok, quodlibetek, spirituálék, más nemzetek népdalai, játék dalok, vallásos
dalok, sőt musical részletek és operaáriák is.
3.2. Zenehallgatás
Először is fontos, hogy elkülönítsük az aktív zenehallgatást a figyelem nélkü-
li, passzív zenehallgatástól. Nálunk tanulás, barkácsolás, műhelymunka,
sport, főzés, evés közben zene szól a háttérben. A zenével való találkozásnak
ezt a módját is értékelnünk kell. Kellemes atmoszférát teremtve segít az oldó-
dás, jó közérzet, figyelem megteremtésében. Célzott zenehallgatást alkalma-
zunk speciális terápia formáknál, ahol a cél a közérzet zenével való javítása.
Az általam célzott zenehallgatásnak nevezett tevékenység a zenébe való
belehallgatást jelenti. Meg kell különböztetnünk, hogy milyen fajta zenéről
van szó. Lehet ez egy sláger, egy pop dal, egy népdal, egy vallásos dal, egy
dal egy musical-ből, egy ária egy operából, lehet hangszeres zene, énekes
zene, vagy mindkettő? Gyors, kicsit gyors, lassabb, vagy kifejezetten lassú
zenéről van szó? Hangos, vagy halk? Bátran folytathatjuk a kérdéssort a
hallott zenével kapcsolatban.
A Tom-Mutters Iskolában a fent leírt módon, a zenébe való aktív belehall-
gatást rendszeresen gyakoroljuk. Jelenleg Camille Saint-Saëns: Állatok far-
sangja című művét hallgatjuk. A legsúlyosabb fogyatékos tanulókat leszá-
mítva az értelmi fogyatékos gyerekek közel 100 százaléka felismeri a 13 ál-
latot a hallott dallamrészlet alapján. Felismerik a zenekar 9 hangszerét. Az
adott zenére mozognak. Lerajzolják / lefestik az állatokat. Kosztümöket ké-
szítenek, beöltöznek az adott állatoknak. Az év csúcspontja a farsangi bál,
idén Az állatok farsangja mottóval. Mindenki beöltözik – én pl. teknősbéka
vagyok – és táncolunk a klasszikus zenére. A gyerekek gyakorolják az álla-
tok és a hangszerek neveinek írását, játszanak az általam készített állatképes
és szóképes memóriakártyával. Alig lehet leírni, mi mindent tanultak meg
ebben a játékos zenei programban. Milyen hatalmas vállalkozás!
3.3. Zene, mozgás / tánc
A zenére való mozgás hozzátartozik az ember elemi viselkedéséhez és igény-
eihez. Már a kicsi gyerekeknél is megfigyelhetjük ezt, és a természeti népek
kultúrájából is ismerjük. Ezt a tényezőt a legkülönbözőbb tantárgyakba épít-
jük be az iskolai mindennapokban. Itt ismét az egyes tantárgyak komplex
99