Page 98 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 98
HEinricH UllricH
3.1. Éneklés
A Tom-Mutters Iskolában, ahol értelmi fogyatékos gyermekek teljes szemé-
lyiségének fejlesztése a fő cél, minden nap egy közös reggeli körrel kezdő-
dik. Nagy körben állítjuk fel a székeket, ahol iskoláink tanulói, jelenleg 50
diák mind jelen van, tanáraikkal együtt. Nincs adott ülésrend. Mindenki
oda és amellé ül, ahová és aki mellé szeretne. Nagyok ülnek a kicsik mellé,
enyhén sérültek a súlyosabban fogyatékosok mellé. Idősebb és erősebb diá-
kok segítenek a fiatalabb és gyengébb társaiknak, mint egy nagy családban.
A reggeli kör rituális módon mindig egy reggeli dallal kezdődik, és egy
közösen énekelt imádsággal ér véget. Kb. 30 percig tart. 30 perc, tele ének-
léssel, nevetéssel, figyelemmel, tánccal, hallás játékokkal és vidámsággal.
Az évek során a reggeli körök alatt óriási dal repertoárunk állt össze.
Az aktívan beszélő gyerekek általában minden dalszöveget tudnak, és ezek
a dalszövegek nagyon terjedelmesek. Énekelünk dalokat idegen nyelve-
ken is, pl. angolul, törökül, franciául, olaszul és szuaheliül. Még a beszélni
csak kevéssé képes gyerekek is együtt énekelnek velünk a maguk módján.
A különböző országokból érkező külső szemlélőknek, – akik iskolánkat lá-
togatják –, ez egy csodálatos, megfoghatatlan élmény.
Ez különösen azért lényeges, mert a szakirodalmak szerint az értelmi fo-
gyatékosok iskoláiban egyszerűsített dalokat kell tanítanunk, nem szabad,
hogy a dallamban nagy ugrások, nagy hangkészlet legyen, el kell kerülni a
kromatikus hangsorokat, a szövegeket egyszerűen, ismétlések nélkül kell
alkalmaznunk, egyszerű ritmussal, stb., mert különben a gyermekek nem
képesek a dal eléneklésére. A gyakorlatban kiderült, hogy egy ilyen redukálásra
törekvő szemlélet teljességgel hibás! Sőt ennek éppen az ellenkezője az igaz!
A dallamos, akár komplikáltabb ritmusú dalok éppen a magukkal ragadó
kifejezőerejükkel teszik könnyebbé a tanulást, míg az egyszerűsített ritmu-
sú dalok sokszor erőtlenek és szürkék. Kevés a kifejező erejük, kevéssé moti-
válnak, kicsi az éneklés felett érzett öröm is. Ezért a Tom-Mutters Iskolában
a hangmagasságokat, ritmikát és szöveget tekintve a legkülönbözőbb nehéz-
ségi fokú dalokat énekeljük. Egy dolog közös ezekben a dalokban: minde-
gyik nagy kifejezőerővel rendelkezik, a dallamvezetésében, ritmusában,
szövegében. Így képesek vagyunk nagy terjedelmű dalszövegek megtanulá-
sára is. Ezért azt ajánlom, ne a redukciós szemlélet vezessen bennünket a
dalok kiválasztásánál, hanem válasszunk bonyolultabb, de mindnyájunkat
megszólító dalokat. Túlságosan sokáig tartottuk az értelmi fogyatékosokat
kicsinek, s ezért sok mindent távol tartottunk tőlük.
98