Page 98 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 98

HEinricH UllricH


            3.1. Éneklés
          A Tom-Mutters Iskolában, ahol értelmi fogyatékos gyermekek teljes szemé-
          lyiségének fejlesztése a fő cél, minden nap egy közös reggeli körrel kezdő-
          dik. Nagy körben állítjuk fel a székeket, ahol iskoláink tanulói, jelenleg 50
          diák mind jelen van, tanáraikkal együtt. Nincs adott ülésrend. Mindenki
          oda és amellé ül, ahová és aki mellé szeretne. Nagyok ülnek a kicsik mellé,
          enyhén sérültek a súlyosabban fogyatékosok mellé. Idősebb és erősebb diá-
          kok segítenek a fiatalabb és gyengébb társaiknak, mint egy nagy családban.
            A reggeli kör rituális módon mindig egy reggeli dallal kezdődik, és egy
          közösen énekelt imádsággal ér véget. Kb. 30 percig tart. 30 perc, tele ének-
          léssel, nevetéssel, figyelemmel, tánccal, hallás játékokkal és vidámsággal.
            Az évek során a reggeli körök alatt óriási dal repertoárunk állt össze.
          Az aktívan beszélő gyerekek általában minden dalszöveget tudnak, és ezek
          a dalszövegek nagyon terjedelmesek. Énekelünk dalokat idegen nyelve-
          ken is, pl. angolul, törökül, franciául, olaszul és szuaheliül. Még a beszélni
          csak kevéssé képes gyerekek is együtt énekelnek velünk a maguk módján.
          A különböző országokból érkező külső szemlélőknek, – akik iskolánkat lá-
          togatják –, ez egy csodálatos, megfoghatatlan élmény.
            Ez különösen azért lényeges, mert a szakirodalmak szerint az értelmi fo-
          gyatékosok iskoláiban egyszerűsített dalokat kell tanítanunk, nem szabad,
          hogy a dallamban nagy ugrások, nagy hangkészlet legyen, el kell kerülni a
          kromatikus hangsorokat, a szövegeket egyszerűen, ismétlések nélkül kell
          alkalmaznunk, egyszerű ritmussal, stb., mert különben a gyermekek nem
          képesek a dal eléneklésére. A gyakorlatban kiderült, hogy egy ilyen redukálásra
          törekvő szemlélet teljességgel hibás! Sőt ennek éppen az ellenkezője az igaz!
            A dallamos, akár komplikáltabb ritmusú dalok éppen a magukkal ragadó
          kifejezőerejükkel teszik könnyebbé a tanulást, míg az egyszerűsített ritmu-
          sú dalok sokszor erőtlenek és szürkék. Kevés a kifejező erejük, kevéssé moti-
          válnak, kicsi az éneklés felett érzett öröm is. Ezért a Tom-Mutters Iskolában
          a hangmagasságokat, ritmikát és szöveget tekintve a legkülönbözőbb nehéz-
          ségi fokú dalokat énekeljük. Egy dolog közös ezekben a dalokban: minde-
          gyik  nagy  kifejezőerővel  rendelkezik,  a  dallamvezetésében,  ritmusában,
          szövegében. Így képesek vagyunk nagy terjedelmű dalszövegek megtanulá-
          sára is. Ezért azt ajánlom, ne a redukciós szemlélet vezessen bennünket a
          dalok kiválasztásánál, hanem válasszunk bonyolultabb, de mindnyájunkat
          megszólító dalokat. Túlságosan sokáig tartottuk az értelmi fogyatékosokat
          kicsinek, s ezért sok mindent távol tartottunk tőlük.


          98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103