Page 95 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 95
zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában
Mindezek a felfedezések a sok év alatt nyert tapasztalatokon és nem tudo-
mányosan igazolt felismeréseken nyugszanak.
Svájcban végeztek egy tudományos vizsgálatot a zene hatásáról. Egy há-
rom évig tartó tudományos kutatásban 50 általános iskolai osztályt vizsgál-
tak, ahol a következőket rögzítették:
A heti zeneórák számát heti ötre emelték. Ehhez a főbb tantárgyakból:
matematika, anyanyelv és idegen nyelv heti egy-egy órával csökkentették az
óraszámot. A vizsgálat tárgya az volt, hogy a zenével való intenzív foglalko-
zás révén hogyan változik a koncentráló képesség, az emlékezet, a nyelvi- és
általános kifejezőkészség, az életöröm és az iskolai motiváció. Minden tan-
tárgyban, a csökkentett óraszámúakban is, normál, vagy jobb teljesítményt
vártak. És ezt az állítást tudományosan igazolva alátámasztotta és megerősí-
tette a vizsgálat. (vö.: ErnSt WaldEmar WEbEr u.a.1993)
Ezt a tapasztalatot erősíti meg a Hans Günther Bastian által 1992 és 1998
között, berlini általános iskolákban végzett hosszú távú tudományos kuta-
tása, amelyben a bővített zenei nevelés hatását vizsgálták a gyerekek általá-
nos és személyiségfejlődésében.
A bővített zenei nevelés hatása:
• a szociális viselkedésformák szignifikáns javulása,
• a tanulási- és teljesítmény motiváció emelkedése,
• jelentős IQ növekedés,
• figyelem összpontosítási problémák kompenzálása,
• a zenei teljesítmény és kreativitás növekedése,
• az emocionális érzékenység javulása,
• a félelem megélésének csökkenése,
• átlagon felüli jó iskolai teljesítmények az emelt időbeli terhelés dacára
(baStian: Musikerziehung und ihre Wirkung, Schott Verlag, Mainz 2000.)
2. A Tom-Mutters iskola koncepciója
• Általános koncepció:
A Frankenthal-i Tom-Mutters iskola általános koncepciója egy olyan
„házat” ír le, amely két erős oszlopon nyugszik. A házban gyermekek élnek
és tanulnak, akikre igaz a következő állítás:
„Boldog, vidám gyerekek, akik minden nap szívesen jönnek iskolába, és
amennyit csak lehet, annyit tanulnak.”
Ez a ház tehát két tartóoszlopon nyugszik.
95