Page 95 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 95

zEnEtanítáS a gyógyPEdagógiában


         Mindezek a felfedezések a sok év alatt nyert tapasztalatokon és nem tudo-
         mányosan igazolt felismeréseken nyugszanak.
           Svájcban végeztek egy tudományos vizsgálatot a zene hatásáról. Egy há-
         rom évig tartó tudományos kutatásban 50 általános iskolai osztályt vizsgál-
         tak, ahol a következőket rögzítették:
           A heti zeneórák számát heti ötre emelték. Ehhez a főbb tantárgyakból:
         matematika, anyanyelv és idegen nyelv heti egy-egy órával csökkentették az
         óraszámot. A vizsgálat tárgya az volt, hogy a zenével való intenzív foglalko-
         zás révén hogyan változik a koncentráló képesség, az emlékezet, a nyelvi- és
         általános kifejezőkészség, az életöröm és az iskolai motiváció. Minden tan-
         tárgyban, a csökkentett óraszámúakban is, normál, vagy jobb teljesítményt
         vártak. És ezt az állítást tudományosan igazolva alátámasztotta és megerősí-
         tette a vizsgálat. (vö.: ErnSt WaldEmar WEbEr u.a.1993)
           Ezt a tapasztalatot erősíti meg a Hans Günther Bastian által 1992 és 1998
         között, berlini általános iskolákban végzett hosszú távú tudományos kuta-
         tása, amelyben a bővített zenei nevelés hatását vizsgálták a gyerekek általá-
         nos és személyiségfejlődésében.
           A bővített zenei nevelés hatása:
           • a szociális viselkedésformák szignifikáns javulása,
           • a tanulási- és teljesítmény motiváció emelkedése,
           • jelentős IQ növekedés,
           • figyelem összpontosítási problémák kompenzálása,
           • a zenei teljesítmény és kreativitás növekedése,
           • az emocionális érzékenység javulása,
           • a félelem megélésének csökkenése,
           • átlagon felüli jó iskolai teljesítmények az emelt időbeli terhelés dacára
           (baStian: Musikerziehung und ihre Wirkung, Schott Verlag, Mainz 2000.)


                         2. A Tom-Mutters iskola koncepciója
           • Általános koncepció:
           A  Frankenthal-i  Tom-Mutters  iskola  általános  koncepciója  egy  olyan
         „házat” ír le, amely két erős oszlopon nyugszik. A házban gyermekek élnek
         és tanulnak, akikre igaz a következő állítás:
         „Boldog, vidám gyerekek, akik minden nap szívesen jönnek iskolába, és
         amennyit csak lehet, annyit tanulnak.”
           Ez a ház tehát két tartóoszlopon nyugszik.


                                                                         95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100