Page 21 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 21

az EmbEri agy aSzimEtriáia


         a szöveget csak énekkel együtt képes visszaadni, ének nélkül a szöveg el-
         mondása nem megy. Azaz az énekkel együtt tanult szöveget valamilyen for-
         mában a jobb félteke is memorizálja, de beszédként alkalmazni már nem
         képes. Pedagógiai szempontból figyelemre méltó megfigyelés, hogy énekkel
         kapcsolt szövegek tanulása, főleg idegen nyelveknél, könnyebb mint melódia
         nélkül, s hogy az így megtanult szövegek, persze csak az énekkel asszociálva,
         évtizedek múlva is sokkal könnyebben „hívhatók” elő, mint a kizárólag a bal
         félteke által tanult, melódia nélküli versek vagy prózai szövegek. Bárki meg-
         figyelheti ezt saját magán is: a dalszövegek a dallal és a dal ritmusával együtt
         tűnnek fel újra, a szöveg tényleges jelentését kis késéssel és jelentős munka-
         befektetéssel azután a bal félteke bogozza ki szükség esetén.
           Vannak  ugyanakkor  direkt  bizonyítékok  is  arra  vonatkozólag,  hogy  a
         muzi kalitás első sorban a jobb félteke képessége. Az un. „amuziá-t”, azaz a
         muzikalitás elvesztését már a század elején megfigyelték olyan hivatásos
         zenészeknél, akiknek a jobb féltekéjét érte agyvérzés. Jellemző módon be-
         szédkészség-károsodás nem kísérte a zenei képességek elvesztését, vagy
         csökkenését.
           Figyelemre méltó másrészt, hogy ellentétben a beszéddel, amely mint lát-
         tuk az előzőekben, zavarja a kézzel szimultán végzett műveleteket, az ének-
         lés nem befolyásolja egyik kéz teljesítményét sem. Ez jól mutatja, hogy a
         muzikalitás messze nincs olyan szoros (s ezért egymást zavaró) kapcsolat-
         ban a motoros kéregrésszel, mint a beszéd.
           Igaz, a bal félteke is rendelkezik viszonylag a muzikalitás bizonyos eleme-
         ivel, így a ritmus azonosítási képességével; sőt a komponálás jelentős mér-
         tékben hasznosítja a bal félteke analitikus tulajdonságait. Mégis a melódiák,
         a hangmagasság felismerése, feldolgozása, elfogadása vagy elvetése, a zene
         vagy ének élvezete elsősorban a jobb félteke tulajdonsága. Bal félteke sérült
         embereknél a zenei, melódiafelismerés nem változott, bár a nyelvi készség
         általában sérült. Megfigyelték azt is, hogy ugyanazon vizsgálati alanyoknál
         valamely zenei kompozíció (pl. Bach: Olasz Concerto) csak a jobb félteké-
         ben, pontosabban a felső halántéki lebeny + prefrontális kéregben és furcsa
         módon, a bal kisagyi féltekében váltott ki aktivitást. Ugyanakkor a zongo-
         raskálázás a bal hallókérget aktivizálta! A skálázás ugyanis elsősorban mint
         időbeli egységek egymásutánisága érdekes, az időre és ezért ritmusra is fo-
         gékony bal féltekének.
           Megfigyelték  azt  is,  hogy  a  melódia-muzsika  érzékelés,  természetesen
         ugyancsak jobb féltekésen, valamelyest fejlettebb a nőknél; ennek agyfejlő-


                                                                         21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26