Page 22 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 22

Hámori JózSEF


          dési oka lehet, mint ahogy annak is, hogy valamelyest „szimmetrikusabb
          agyú” balkezesek között több a tehetséges muzsikus. (Ugyanez vonatkozik
          egyébként a képzőművészekre is.) A muzikalitás tehát az agy erősen aszim-
          metrikus tulajdonsága, méghozzá oly módon, hogy az a néma féltekéhez
          kötődik inkább, azaz ellentétesen a beszédes féltekével. Még azon ritka ese-
          tekben is, amikor a beszéd jobb féltekés, a melódia kezdeti felismerése to-
          vábbra is a jobb féltekében történik. Mindez annál is érdekesebb, mert az
          emberi muzikalitást akár távolról is megközelítő zenei-ének hajlam még az
          emberhez „legközelebbi” állatoknál (csimpánz, gorilla) is hiányzik. Képesek
          ugyan különböző magasságú hangok kiadására (rikácsolás, hangjelzések),
          de az sem a beszéddel, sem az emberi énekkel nem hozható egy szintre: az
          énekes madarak figyelemre méltó kivételével az állatokból hiányzik a muzi-
          kalitás. A zenei-ének képességek az emberben így tehát a) éppúgy új szerze-
          mények, mint a beszéd és b) éppen úgy az agy aszimetriájához kapcsolód-
          nak, mint a beszédképzés. Azt persze lehetetlen megmondani, hogy miért is
          jó az embernek az, hogy képes melódiákat megtanulni, felismerni és éne-
          kelni (utóbbi sajnos, újabban kezd kimenni a divatból: lassan szégyellnivaló,
          de legalább is különcködés, ha valaki énekelget, vagy fütyörészik magában,
          nem is szólva a közös éneklés valamikor elterjedt, s ma már kihalófélben
          lévő, de remélhetőleg újra feléledő szokásáról.).
            Arra is nehéz válaszolni, hogy a zene, akár instrumentális vagy vokális,
          miért okoz szavakban sokszor ki nem fejezhető jó érzést, élvezetet. Jean
          Cocteau paradox epigrammáját idézhetjük itt, amelyben a költő a művészet,
          illetve költészet szükségességéről nyilatkozik.
            „A költészet, (s hozzátehetjük: a festészet, zene) nélkülözhetetlenek; csak
          tudnám miért, s egyáltalán, mire jók?” Válaszként egy nagy magyar költő
          véleményét idézhetjük. Pilinszky János ugyanis azt mondja (Szög és olaj,
          280. oldal) „Minden művészet világmodell. Az ’egészről’ készült híradás.
          Szemben a tudományok bizonyított részigazságaival, a művészet a bizonyít-
          hatatlan egész kifejezése. Míg a tudományos igazságot pillanatról pillanatra,
          lépésről lépésre a logika szabja meg, a művészet mondatról mondatra, ecset-
          vonásról ecsetvonásra, vésőütésről vésőütése választás gyümölcse. Csodája
          mégis épp az, hogy nagy és érvényes alkotásaiban mégse hat önkényesnek,
          hanem olyan egyetemes igazságot közvetít, mely attól, hogy bizonyíthatat-
          lan, semmivel sem kevésbé reális. Ellenkezőleg. Meggyőzőbb minden bizo-
          nyított realitásnál: a teljesség lélegzetvétele.”
            Vannak egyébként történetek arra vonatkozóan is, hogy a zene állatok


          22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27