Page 24 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 24
Hámori JózSEF
rólag japáni tulajdonság. Ugyanakkor nem öröklődő, hiszen az amerikai
japánoknál, akiknél az első nyelv az angol, s legfeljebb csak másodikként
tanulják a japánt, a melódikusság éppúgy elsősorban a jobb félteke tulajdon-
sága, mint más nyelvcsoportokhoz tartozó embereknél. Ugyancsak a fejlődő
agy plaszticitására jó példa az, hogy a 6-7 éves korban kezdett aktív hegedű-
tanulás a jobb félteke megfelelő kérgi területein a bal kézujjak reprezentáci-
óját mintegy háromszorosára növeli. ( A bal kéz érző és motoros kérge is – a
kereszteződés miatt – a jobb féltekében van.)
E példák is igazolják, hogy az agy muzikalitása az agy érésének kritikus
periódusában rögzítődő, lényegében tanult tulajdonságunk; ennek zene és
énekpedagógiai konzekvenciáit, illetve a Kodály-módszert Magyarországon
dolgozták ki, azonban intézményesen nem vezették be.* A Kodály-módszert
használják viszont számos, nálunk nagyobb országban, így éppen Japánban
is, az eddigi tapasztalatok szerint rendkívüli sikerrel.
(*Kodály nevelési eszméinek megvalósítása soha nem kapott széles körû lehetõséget a köz-
oktatásban. Az ének-zene tagozatos iskolák száma a legkedvezõbb idõszakban sem haladta
meg az általános iskolák 5%-át. K.Udvari Katalin)
24