Page 24 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 24

Hámori JózSEF


          rólag japáni tulajdonság. Ugyanakkor nem öröklődő, hiszen az amerikai
          japánoknál, akiknél az első nyelv az angol, s legfeljebb csak másodikként
          tanulják a japánt, a melódikusság éppúgy elsősorban a jobb félteke tulajdon-
          sága, mint más nyelvcsoportokhoz tartozó embereknél. Ugyancsak a fejlődő
          agy plaszticitására jó példa az, hogy a 6-7 éves korban kezdett aktív hegedű-
          tanulás a jobb félteke megfelelő kérgi területein a bal kézujjak reprezentáci-
          óját mintegy háromszorosára növeli. ( A bal kéz érző és motoros kérge is – a
          kereszteződés miatt – a jobb féltekében van.)
            E példák is igazolják, hogy az agy muzikalitása az agy érésének kritikus
          periódusában rögzítődő, lényegében tanult tulajdonságunk; ennek zene és
          énekpedagógiai konzekvenciáit, illetve a Kodály-módszert Magyarországon
          dolgozták ki, azonban intézményesen nem vezették be.* A Kodály-módszert
          használják viszont számos, nálunk nagyobb országban, így éppen Japánban
          is, az eddigi tapasztalatok szerint rendkívüli sikerrel.

          (*Kodály nevelési eszméinek megvalósítása soha nem kapott széles körû lehetõséget a köz-
          oktatásban. Az ének-zene tagozatos iskolák száma a legkedvezõbb idõszakban sem haladta
          meg az általános iskolák 5%-át. K.Udvari Katalin)

































          24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29