Page 23 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 23
az EmbEri agy aSzimEtriáia
magatartását, sőt vegetatív reakcióit befolyásolhatja. Ez, mégha igaz is lenne,
nem lenne azonosítható az emberi passzív és aktív muzikalitással, amely úgy
látszik, a beszéd mellett ugyancsak lényeges, bár tényleges hasznát tekintve
ma még kevésbé definiálható emberi kifejezési, kommunikatív és egyben
örömszerző készség is.
Hangsúlyoznunk kell mindamellett, hogy a jobb félteke fejlettebb muzi-
kalitása elsősorban a melódiák felismerésében és a felismert melódiák élve-
zetében mutatkozik meg; az európai, 8 illetve 12 fokú skálán nevelődött
jobb féltekének, pl. egy pentaton dallam éppen olyan idegen, mint a bal
féltekének. Ezért, legalább míg ismerőssé nem válik a pentatonitás, a kez-
detben idegen és furcsa hangszequenciákat tartalmazó ötfokú dallamot, a
dallam élvezetét meg kell tanulni. Az átlag felnőtt európai jobb féltekéje a
megfelelő tapasztalatszerzés után, természetesen ugyancsak „magáévá teszi”
a pentatóniát, sőt a dodekafóniát is, s a későbbiekben az ilyen melódiaalapú
zenét is elsősorban a néma félteke dolgozza fel. Ugyancsak természetes az is,
hogy azok az ázsiai népek, akiknél a pentaton melódiavilág kizárólagos,
kezdettől fogva a jobb féltekével muzsikálnak, hiszen már az első, csecse-
mő- vagy kisgyermekkorban érzékelt melódia is ötfokú skálára alapult.
Vagyis a gyerek e melódiavilágban nőtt fel. Mindebből következik, hogy a
bal féltekés beszéd tanult jellege mellett az inkább a jobb féltekés muzikali-
tás is tanult tulajdonság. Igaz, alapjában minden tulajdonságunk örökletes
jellegzetessége a bal vagy jobb féltekének, de a genetikai képesség kibonta-
koztatásához az kell, hogy a tulajdonságok kifejlődésének érzékeny perió-
dusában, azaz a korai gyermekkortól 10 éves korig (beszéd) vagy még azon
is túl (ének-zene-melódia) megfelelő hatások érjék a fejlődő agyat. Egy pél-
da: japán audiológusok vizsgálataiból tudjuk, hogy a japán gyerek egyidő-
ben tanul meg (alapfokon) beszélni és a különböző zörejeket, hangokat (pl.
madárének, tücsökciripelés) rögzíteni. Minthogy a japán nyelv nagyon gaz-
dag ilyen zörejek, „melódiák” használatában, az a furcsa helyzet alakult ki,
hogy a melódikusság érzékelése, a jobb félteke helyett, a beszéddel együtt a
bal féltekéhez rögzítődik, a bal félteke mintegy átveszi ezt a jobb féltekés
működést! Ennek egyik furcsa következménye az, hogy az ily módon túlter-
helt beszédcentrum nehezebben vehető rá egy második nyelv megtanulásá-
ra, azaz a japánok számára a második nyelv (hangtanilag) tökéletes elsajátí-
tása, még akkor is, ha azt, azaz a két nyelv tanulását már fiatal korban kez-
dik, szinte teljességgel lehetetlen. A japán vizsgálók úgy találták egyébként,
hogy a beszéd és muzikalitás egy agyféltekében történt „összezártsága” kizá-
23