Page 76 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 76
gilbErt dE grEEvE
jelen szocio-politikai trendet, amely az üzleties gondolkodású tömegkultúrát
részesíti előnyben a technika és az anyagiak fókuszba állításával. Nietzsche
látnoki képességekről tett tanúbizonyságot, amikor 1887-ben azt írta, hogy
„az ismert értékek hiánya, az emberi létezés tudatosságának és érzetének
általános elvesztése” lesz a huszadik század ismérve.
De vajon mennyire reális azt hinnünk, hogy mi, akik itt ma összegyűltünk,
megfordíthatjuk ezt a negatív tendenciát, és megmutathatjuk a világnak,
hogy lehetséges egy „szabad társadalom” előnyeit élvezni anélkül, hogy
kompromisszumokat kötnénk az esztétikai, szellemi és erkölcsi értékek te-
kintetében? Hogy valóban meg tudjuk őrizni a múltban elért eredményeket?
Ez valószínűleg lehetetlen lesz (legalábbis nagyobb méretekben), ha nem
tudjuk meggyőzni, (idézőjelben:) „rákényszeríteni” a döntéshozókat, hogy
ezt tegyék.
Tehát, és ez az első konklúzió az „integrált művészeti oktatás az iskolá-
ban” témában, hogy minden erőnket egyesíteni kell arra, hogy meggyőzzük
az aktuális kormányzatot arról, hogy nem csak az értelmet, hanem az érzel-
meket is fejleszteni kell. Meg kell mondanunk nekik, hogy ennek bukása
vagy sikere azt jelenti, hogy vagy egy durva, barátságtalan, anyagias világ-
ban fogunk élni, vagy egy olyan világban, amely még mindig vágyik a szép-
ségre, a békére és az emberségre. Eléjük kell tárnunk minden tudományos
bizonyítékot, amit csak találunk arra, hogy egy kiegyensúlyozott oktatás,
amelyben az érzelmeket is fejlesztik, jobb eredményeket fog produkálni még
azokban az oly fontosnak tartott, és manapság gyakran túlhangsúlyozott
intellektuális és műszaki tárgyakban is.
Ahhoz, hogy esélyünk legyen a sikerre, minden érdekelt félnek együtt
kell felemelnie a szavát. Különösen fontos az ismert és világszerte megbe-
csült művészek, tudósok támogatása. Nyilatkozniuk kell, és fel kell használ-
niuk megkülönböztetett hírnevüket annak érdekében, hogy megmenthes-
sük a múltban elért eredményeket.
Ami a témában említett másik csoportot – a szülőket – illeti, az ő hozzá-
járulásuk attól függ, hogy milyen a saját kulturális hátterük és milyen kép-
zésben részesültek, és ezt mennyire akarják továbbadni a gyermekeiknek.
És ez még az elképzelhető legjobb körülmények között is nagy figyelmet és
motivációt igényel. Fontos feladatot jelent az iskolaigazgatók és a szülők jo-
gaival (kötelességeivel) foglalkozó szakmai szervezetek számára.
76