Page 77 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 77

a magyar zEnEoKtatáSi modEll jelentősége nEmzEtKözi SzEmmEl


                2. A filozófiai, módszertani és didaktikai megközelítések
          „aktualizálása” – legalábbis ott, ahol szükséges és lehetséges –, hogy
                        megfeleljünk a 21. század kihívásainak.

         „Korunk jelentős gondolkodói meggyőzően kimutatták, hogy az oktatás cél-
         jairól és elveiről folytatott minden komoly tárgyalást az emberi természet
         többé-kevésbé átfogó elemzése inspirál. Nemigen akad koherens és megfele-
         lő oktatási elmélet, amely az ember legfőbb tulajdonságait meg ne vizsgálná
         és feltételezésekkel ne élne. Ugyanígy, amikor Kodály folyamatosan foglalko-
         zott a zenei nevelés célkitűzéseivel és megvalósításuk módjával, egy bizonyos
         antropológiai koncepcióból indult ki.” 2
           Ez az állítás Csepregi Gábortól származik, és nagyon jól leírja azt a tényt,
         hogy Kodály időtálló elméletet alkotott arról, hogy hogyan lehet megvaló-
         sítani a jó zenei nevelést, és hogy ennek „egyetemes érvénye” változatlan.
         A nevelés nagyon fontos volt Kodály Zoltán idejében. Ma éppilyen fontos, és
         az lesz holnap is. A művészet, különösképpen a zene egyenrangú tantárgy
         kell, hogy legyen, nem szabad, hogy csak „választható” legyen. És ki tagad-
         ná, hogy „csak a legjobb elég jó” a gyerekeknek, vagy hogy „legyen a zene
         mindenkié”?
           Érdekes, hogy a zene és a zeneoktatás terén folytatott számtalan beszélge-
         tés során, a sok bizottságban egyetlen olyan emberre sem emlékszem, legy-
         en az miniszter vagy más magasrangú döntéshozó a kormányban, aki ne
         értett volna egyet azzal, hogy milyen fontosak a művészetek általában és a
         zene különösképpen. Éppen ellenkezőleg, néhányuk úgy nyilatkoztatta ki
         ennek jelentőségét, mintha ők maguk találták volna fel. Ám amikor arra
         került volna sor, hogy megvalósítsák a tantervet és a programokat, rendsze-
         rint leállt az egész azzal, hogy „sajnáljuk, nincs rá pénz”, vagy „más tantár-
         gyakra kell az idő”.
           Természetes, hogy az elmúlt 20 évben a változó társadalmi igényekhez
         újra és újra hozzá kellett idomítani az oktatást, jobban, mint bármikor ko-
         rábban. Sajnos azonban ezek az adaptációk gyakran „személyes nézeteket”,
         „társadalmi vagy politikai körülményeket” tükröztek, vagy egyszerűen csak
         „úgy sikerültek”, ahelyett, hogy egészséges, humanista gondolkodáson és
         szakmai integritáson alapultak volna.


         2  gábor cSEPrEgi: Music and Soul, Kodály on Human Nature, IKS Bulletin 24/2 (1999) pp.
         35-43


                                                                         77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82