Page 80 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 80

gilbErt dE grEEvE


          amely nem dogmatikus gondolkodáson, hanem nyílt párbeszéden és egy-
          más  kölcsönös  tiszteletén  alapulna.  Burlas  professzor  nagyon  helyesen
          mondta: Kodály elképzelése „nem dogma, hanem inspiráció”.
            Egy másik kényes kérdés (tudok egy helyről, ahol ez „szakadáshoz” veze-
          tett), hogy vajon a zenét szaktanárnak vagy a normál osztálytanítónak kell-e
          tanítania. Mindkettő mellett hallottam komoly érveket. Úgy látom, hogy ez
          főképp a helyi körülményektől függ: hogy van-e tanár, és nem annyira sar-
          kalatos  kérdés,  ha  az  a  tanár  tudja,  hogy  hogyan  kell  helyesen  tanítani
          a  zenét.  Sokkal  fontosabb  abban  megegyezni,  hogy  mit  jelent  az,  hogy
          „zene-oktatást minden gyereknek”, vagy „még több zenét a közoktatásban”.
            Sok hangadó számára láthatólag ez azt jelenti, hogy a zeneoktatás ma már
          nem úgy fontos, mint egy „szükséglet”, hanem inkább mint „a paletta gaz-
          dagítása”. Ez még mindig arra utal, hogy a zene jelentőséggel bír, de azt is
          jelzi, hogy olyan valami, amit az egyén „választhat”. A tantárgy így „fakuta-
          tív” lesz, és az élvezeti, luxuscikkek körébe kerül. 3
            Összefoglalva  azt  lehet  mondani,  hogy  semmi  baj  az  „aktualizálással”
          vagy „adaptálással”, amennyiben az a hiteles filozófiai tétel eszmeiségét tart-
          ja szem előtt. De mindenképpen egy dialógus eredménye kell, hogy legyen,
          és nem egy dogmatikus meggyőződésé, alapos kutatás előzze meg, ne diva-
          tos fecsegés, és szakmai integritás legyen az alapja, ne pedig személyes meg-
          dicsőülés. Újra hangsúlyozom: ahhoz, hogy esélyünk legyen a sikerre, min-
          den érdekeltnek együtt kell felemelnie a szavát.
            És ami a szülőket illeti, – akiket érdekel közülük,– keresniük kell idősze-
          rű anyagokat (például könyveket, cikkeket, dalgyűjteményeket), amelyek
          segítségével beépíthetik a művészeti nevelést a család életébe. Ennek érde-
          kében alaposan meg kellene vizsgálni, hogy milyen anyagok állnak rendel-
          kezésre jelenleg, és ahol szükséges, átdolgozni őket vagy újakat alkotni.
            A kulcsszó itt a „professzionalizmus”, a szakmai hozzáértés, az igény a
          kiváló minőségre. És ha ez ijesztően hangzik a kormányok költségvetését
          ismerve, figyeljenek oda arra, amit Terrell Bell egykori amerikai oktatási
          miniszter mondott: „A kiválóság sokba kerül, de hosszú távon a középsze-
          rűség még sokkal többe kerül.”





          3  maria SPycHigEr: Music Education is Important, IKS Bulletin 26/1 (2001) pp. 32-43



          80
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85