Page 81 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 81

a magyar zEnEoKtatáSi modEll jelentősége nEmzEtKözi SzEmmEl


                                 3. Mit lehet tenni?

         A harmadik kérdéskör, amivel röviden foglalkozni kívánok az az, hogy „mit
         lehet tenni?” Igazság szerint a legtöbb ember, akivel mostanában beszéltem
         – különösen a kollégák – azt a benyomást keltik bennem, hogy ők alig hiszik,
         hogy lehetne „egyáltalán bármit” is tenni azon kívül, mint kivárni.
           És bár a „kivárás” jó taktika lehet bizonyos élethelyzetekben, ebben az
         esetben semmiképp sem a legjobb választás. Figyeljünk oda a „negatív” bi-
         zonyosságra. Ez azt jelenti, hogy senki sem garantálhatja, hogy sikeresek
         lesznek az erőfeszítéseink a jelenlegi tendencia megtörésére, de abban telje-
         sen biztosak lehetünk, hogy nem lesznek sikeresek, ha még csak meg sem
         próbáljuk.
           Amint már említettem, az első és legsürgetőbb teendő annak a megőrzé-
         se, ami jó. Ennek érdekében meg kell nyernünk a kormányzat támogatását,
         hogy biztosítsa a szükséges forrásokat; a tantervek készítőit, hogy megértes-
         sük velük, hogy lehetnek változtatások, de a „modell” lényege (a zene min-
         dennapos tanítása, rendes, egyenértékű tantárgyként) nem szenvedhet csor-
         bát;  a  még  megmaradt  mestertanárokat  (akik  egyre  idősebbek  lesznek),




























                            Gilbert De Greeve és Szônyi Erzsébet



                                                                         81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86