Page 93 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 93

Heinrich Ullrich
                                          (Németország)
                                          zenetanár, gyógypedagógus,
                                          a Frankenthal Városi
                                          Tom-Mutters Iskola igazgatója











                       Zenetanítás a gyógypedagógiában
                    (az előadás némEt nyElvEn Hangzott El)


                    Tolmácsolt: VETŐ ANNA, a módszer hazai adaptálója,
                   a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tagja


                              1. A zenei nevelés hatásai
         A görög filozófusoktól kezdve egészen napjainkig sokan esküdtek a zene és
         a zenélés az emberi fejlődésre kifejtett jótékony hatására. Konfucius, Sokrates,
         tanítványa  Platón,  Arisztotelész,  Martin  Luther,  Georg  Friedrich  Hegel,
         Johann  Gottfried  Herder,  Arthur  Schopenhauer  vagy  itt,  Magyarországon
         Kodály Zoltán, aki ezt mondja: „Zene nélkül nincs teljes ember.” Később azt írja:
         „A zenével nemcsak zenét tanulunk. Az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, fé-
         lénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csi-
         nál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. Hogy egész embert mozgat,
         nemcsak egy-egy részét. Megszeretteti az iskolát. Kifejleszti a csírájában minden
         emberben meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a zenei műveltség alapját, amivel
         azután szebbé, gazdagabbá teszi egész életét”.
           Tulajdonképpen úgy tűnik, mintha „Athénbe hoznám a lángot”, hogy itt,
         Magyarországon beszélek minderről, ahol Kodály álma megvalósult. Szá-
         mos általános iskolában működik speciális zenei osztály. Laczó Zoltán így
         említi ennek a különleges iskolaformának a hatásait:
           „Pedagógiai és pszichológiai szempontból ismert tény, hogy azok a tanu-
         lók, akik 8 év után elhagynak egy Kodály-osztályt, magasabb intelligencia


                                                                         93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98