Page 93 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 93
Heinrich Ullrich
(Németország)
zenetanár, gyógypedagógus,
a Frankenthal Városi
Tom-Mutters Iskola igazgatója
Zenetanítás a gyógypedagógiában
(az előadás némEt nyElvEn Hangzott El)
Tolmácsolt: VETŐ ANNA, a módszer hazai adaptálója,
a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tagja
1. A zenei nevelés hatásai
A görög filozófusoktól kezdve egészen napjainkig sokan esküdtek a zene és
a zenélés az emberi fejlődésre kifejtett jótékony hatására. Konfucius, Sokrates,
tanítványa Platón, Arisztotelész, Martin Luther, Georg Friedrich Hegel,
Johann Gottfried Herder, Arthur Schopenhauer vagy itt, Magyarországon
Kodály Zoltán, aki ezt mondja: „Zene nélkül nincs teljes ember.” Később azt írja:
„A zenével nemcsak zenét tanulunk. Az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, fé-
lénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csi-
nál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. Hogy egész embert mozgat,
nemcsak egy-egy részét. Megszeretteti az iskolát. Kifejleszti a csírájában minden
emberben meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a zenei műveltség alapját, amivel
azután szebbé, gazdagabbá teszi egész életét”.
Tulajdonképpen úgy tűnik, mintha „Athénbe hoznám a lángot”, hogy itt,
Magyarországon beszélek minderről, ahol Kodály álma megvalósult. Szá-
mos általános iskolában működik speciális zenei osztály. Laczó Zoltán így
említi ennek a különleges iskolaformának a hatásait:
„Pedagógiai és pszichológiai szempontból ismert tény, hogy azok a tanu-
lók, akik 8 év után elhagynak egy Kodály-osztályt, magasabb intelligencia
93