Page 94 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 94

HEinricH UllricH


          szinten vannak, jobb szociális viselkedésformákat mutatnak, magasabb az
          esztétikai igényük és differenciáltabb az értékrendjük, mint normál osztály-
          ba járó iskolatársaiknak. Ezt a jelenséget transzfer hatásnak nevezzük és
          nemcsak a zenei, hanem az általános képességek is fejlődnek általa. (vö.
          baStian, HanS güntHEr: Musikerziehung und ihre Wirkung (Zenei nevelés
          és hatása) Mainz 2000, s. 52-65.)
            Én személy szerint 20 évvel ezelőtt felfedeztem, hogy a zenével való in-
          tenzív foglalkozás az embert jó irányban megváltoztatja. A mindennapi gya-
          korlat  megfigyeléséből  egyértelműen  kiderül,  hogy  a  teljes  személyiséget
          meghatározó módon történő zenei nevelés által a tanulók értelmesebbek,
          jobbak, magabiztosabbak, vidámabbak és szociálisabbak lesznek. Ebből a
          tapasztalatból kiindulva a Frankenthal-i Tom-Mutters iskolában, ahol igaz-
          gató vagyok, a heti egy, vagy két zeneóra helyett, amelyek gyakran még el is
          maradnak, napi egy ill. két zeneóra van. Ez heti 5-10 zeneórát jelent. Ezáltal
          természetesen csökken az óraszám más tanulási területeken, a többi tantár-
          gyban. Meglepő módon az így elhanyagoltabbá vált tantárgyakban a teljesít-
          mény nem romlik (ahogy esetleg gondolnánk), hanem azonos szinten ma-
          rad, sőt, emelkedhet is. Tehát valamiből kevesebbet tanulunk, mint a töb-
          biek, mégis legalább olyan jól tudjuk, mint azok, akiknek ebben a tantárgy-
          ban magasabb volt az óraszámuk. Ez a tapasztalat alig hihető és érthető.
            Mégis minden, amit a gyerekek megtanulnak, a zene hatása által köny-
          nyebben, gyorsabban megy és jobban rögzül.
            Ez az oktatás teljes palettájára vonatkozik: a gyakorlati életre nevelésre,
          olvasásra, írásra, számolásra, esztétikai nevelésre, sportra, vallásra, egy-
          sze-rűen mindenre. Ugyanez vonatkozik a tanulás kognitív, pszichomoto-
          ros, emocionális és szociális dimenzióira is.
            Éppen a kívülállók azok, akik ezt mindig megfigyelik és megerősítik.
            •  A szociális területen nagyon látványosan látszik mindez: a nagyok se-
               gítenek a kicsiknek, erősek a gyengébbeknek, enyhébben sérültek a
               súlyosabban sérülteknek.
            •  Az érzelmi területen is pozitív hatás tűnik fel: a tanulók feltűnően vi-
               dámak és boldogok, szívesen és sokat nevetnek és énekelgetnek.
            •  A  pszichomotoros  területen  is  látható  az  eredmény:  éneklés,  tánc,
               hangszer készítés, hangszeres játék, stb.
            •  Az értelmi területre különleges mértékben igaz mindez (szövegeket
               megtanulni,  zenét  felismerni,  a  hangértékeket  és  ezek  matematikai
               vonzatait ismerni, stb.)


          94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99