Page 94 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 94
HEinricH UllricH
szinten vannak, jobb szociális viselkedésformákat mutatnak, magasabb az
esztétikai igényük és differenciáltabb az értékrendjük, mint normál osztály-
ba járó iskolatársaiknak. Ezt a jelenséget transzfer hatásnak nevezzük és
nemcsak a zenei, hanem az általános képességek is fejlődnek általa. (vö.
baStian, HanS güntHEr: Musikerziehung und ihre Wirkung (Zenei nevelés
és hatása) Mainz 2000, s. 52-65.)
Én személy szerint 20 évvel ezelőtt felfedeztem, hogy a zenével való in-
tenzív foglalkozás az embert jó irányban megváltoztatja. A mindennapi gya-
korlat megfigyeléséből egyértelműen kiderül, hogy a teljes személyiséget
meghatározó módon történő zenei nevelés által a tanulók értelmesebbek,
jobbak, magabiztosabbak, vidámabbak és szociálisabbak lesznek. Ebből a
tapasztalatból kiindulva a Frankenthal-i Tom-Mutters iskolában, ahol igaz-
gató vagyok, a heti egy, vagy két zeneóra helyett, amelyek gyakran még el is
maradnak, napi egy ill. két zeneóra van. Ez heti 5-10 zeneórát jelent. Ezáltal
természetesen csökken az óraszám más tanulási területeken, a többi tantár-
gyban. Meglepő módon az így elhanyagoltabbá vált tantárgyakban a teljesít-
mény nem romlik (ahogy esetleg gondolnánk), hanem azonos szinten ma-
rad, sőt, emelkedhet is. Tehát valamiből kevesebbet tanulunk, mint a töb-
biek, mégis legalább olyan jól tudjuk, mint azok, akiknek ebben a tantárgy-
ban magasabb volt az óraszámuk. Ez a tapasztalat alig hihető és érthető.
Mégis minden, amit a gyerekek megtanulnak, a zene hatása által köny-
nyebben, gyorsabban megy és jobban rögzül.
Ez az oktatás teljes palettájára vonatkozik: a gyakorlati életre nevelésre,
olvasásra, írásra, számolásra, esztétikai nevelésre, sportra, vallásra, egy-
sze-rűen mindenre. Ugyanez vonatkozik a tanulás kognitív, pszichomoto-
ros, emocionális és szociális dimenzióira is.
Éppen a kívülállók azok, akik ezt mindig megfigyelik és megerősítik.
• A szociális területen nagyon látványosan látszik mindez: a nagyok se-
gítenek a kicsiknek, erősek a gyengébbeknek, enyhébben sérültek a
súlyosabban sérülteknek.
• Az érzelmi területen is pozitív hatás tűnik fel: a tanulók feltűnően vi-
dámak és boldogok, szívesen és sokat nevetnek és énekelgetnek.
• A pszichomotoros területen is látható az eredmény: éneklés, tánc,
hangszer készítés, hangszeres játék, stb.
• Az értelmi területre különleges mértékben igaz mindez (szövegeket
megtanulni, zenét felismerni, a hangértékeket és ezek matematikai
vonzatait ismerni, stb.)
94