Page 16 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 16

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület


          órákon tanítsanak ringatókat és bölcsődalokat is, hogy azokat a tanulók
          akár saját családjukban, kistestvéreik körében, akár majd felnőtt korukban
          alkalmazni tudják.)

                                    PsalmUs HUmanUs
                                    művészetpedagógiai Egyesület
                                    www.psalmusarts.hu
                                  „Szülésre felkészítő várandós találkozások” -
                                    tanfolyam program  keretében
                                   GYERMEKHANGVERSENY -
                               Ringatók és bölcsődalok közös éneklése
                                  2013. október 30. (szerda) 17.00–17.30.
                                         Helyszín:
                                     Uzsoki Utcai Kórház
                                   Új tömb, C épület Konferenciaterme
                                    1145 Budapest, Róna utca 196–212.







                                         Ádám Jenő–Kodály Zoltán: Énekes könyv (részlet)





                                                  „Az Uzsoki Kórház Szülészete, mint befogadó intézmény, örömmel támogatja
                                                  a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület kezdeményezését:
                                                  ringatók és bölcsődalok tanítását a leendő édesanyáknak".
                                                             Dr. Gyarmati Béla Ph.D.,
                                                             osztályvezető főorvos
                                                             Uzsoki utcai Kórház,
                                                             Szülészet-nőgyógyászati osztály
                                                 Gyermekdal-csokrot mutatnak be, valamint
              Ringató                           Ringatók és bölcsődalok együtt éneklésére hívja
                Lágyan q = 55          Bárdos Lajos  a leendő édesanyákat és édesapákat
             °  2 Lágyan q = 55        Bárdos Lajos  a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület ének-zene
             ° &  4 #2  ∑  ∑  œ œ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ  j‰
                              œ œ ‰ œ œ œ œ œ
                               J
                                        œ œj‰
                        œ œ œ œ œ
                               J
              &  4 #  ∑  ∑  1.   Vi - lág  vé - gi      kopár    fa,             Rá-szál-lott   a         ma-dár-ka.  œ  tagozatos tanulóiból alakult kamarakórus
                                        œ
                (alkalmazkodó                        Énektanár: Vass Veronika
                nyolcadok:)
                (alkalmazkodó  2.   Kettőnket  te      ma-dárka,             Csak el-bír   a         ko - pár  fa.
                       1.   Vi - lág  vé - gi      kopár    fa,             Rá-szál-lott   a         ma-dár-ka.
               2  nyolcadok:)  2.   Kettőnket  te      ma-dárka,             Csak el-bír   a         ko - pár  fa.
             ¢ &# œ  œ œ œ œ  œ  œ œ œ  œ  œ  œ œ œ  œ
               4 2
               4
             ¢ &# œ  œ œ œ œ  œ  œ œ œ  œ  œ  œ œ œ  œ
               1.   Haj,     da- na,     haj  -  na,       Haj,       da-na,     haj    -   na,          Haj,         da - na,      haj   -    na.
               1.   Haj,     da              „E zenei program Kodály Zoltánnak azzal a gondolatával is összecseng, mely szerint a gyermek
               2.  (dúdolva) - na,     haj  -  na,       Haj,       da-na,     haj    -   na,          Haj,         da - na,      haj   -    na.
               2.  (dúdolva)
             °              œ                zenei nevelését 9 hónappal a születése előtt kell megkezdeni. A magyar népdal, népi gyermek-
                                     j ‰
             ° &#  œ œ œ œ œ œ œ ‰  œ œ œ  œ œ œj ‰  játék sokszínű anyagot nyújthat a felhasználásra, közvetve és közvetlenül gazdagíthatja a zenei
                         J
                       œ œ ‰ œ
                                             élmény befogadását
              &#  œ œ œ œ œ  J  œ œ œ  œ œ œ               Szőnyi Erzsébet, Kossuth-díjas zeneszerző
               Rá - szál - lott      a         ma-dár  -  ka,               Messzi      haj  -  ló          á  -   gá   -   ra.  „A mesterséges hanghordozók által közvetített zene soha nem lehet olyan hatású, mint a köz-
               Rá - szál - lott      a         ma-dár  -  ka,               Messzi      haj  -  ló          á  -   gá   -   ra.
               Rá -   ü  - lünk    az         á  -  gá  -  ra,               Fü -  tyü  -  lünk    a           vi  -  lág  -   ra.  vetlen emberi hang. (…) A bölcsődalok tanulása különösen az anya és a csecsemő közötti
               Rá -   ü  - lünk    az         á  -  gá  -  ra,               Fü -  tyü  -  lünk    a           vi  -  lág  -   ra.
                         j ‰
                                     j ‰
             ¢ &# œ  œ œ œ œ œ œj ‰  œ œ œ œ  œ œ œj ‰  nonverbális időszakban segítheti a kapcsolatot.”
                                                              Dr. Paksa Katalin, népzenekutató
             ¢ &# œ  œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ  „…a várandós anya bizonyos jellegű zenei aktivitása közvetlen befolyással van babája muzika li-
               Rá - szál - lott      a         ma-dár  -  ka,               Messzi      haj  -  ló          á  -   gá   -   ra.  tá sára….a passzív zenehallgatásnak, amelybe az anya teste nem kapcsolódik be, valószínűleg
               Rá -   ü  - lünk    az         á  -  gá  -  ra,               Fü -  tyü  -  lünk    a           vi  -  lág  -   ra.
               Rá - szál - lott      a         ma-dár  -  ka,               Messzi      haj  -  ló          á  -   gá   -   ra.
               Rá -   ü  - lünk    az         á  -  gá  -  ra,               Fü -  tyü  -  lünk    a           vi  -  lág  -   ra.  nincs szignifikáns, azaz meghatározó hatása a zene kondicionálására. A fentiekből következik,
                                             hogy a babája zenei érzékenységét a kismama jobban tudja fejleszteni, ha ő maga énekel, ha
                                             a hallott zene ritmusára mozog, vagy táncol. Az akusztikus ingerlés direkt módon az agy aktivi-
                                  (Weöres Sándor verse)  tását is növeli.”
                                                  Dr. Raffai Jenő, pszichológus, a Megfogantam, tehát vagyok c. könyv szerzője
          16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21