Page 16 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 16
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
órákon tanítsanak ringatókat és bölcsődalokat is, hogy azokat a tanulók
akár saját családjukban, kistestvéreik körében, akár majd felnőtt korukban
alkalmazni tudják.)
PsalmUs HUmanUs
művészetpedagógiai Egyesület
www.psalmusarts.hu
„Szülésre felkészítő várandós találkozások” -
tanfolyam program keretében
GYERMEKHANGVERSENY -
Ringatók és bölcsődalok közös éneklése
2013. október 30. (szerda) 17.00–17.30.
Helyszín:
Uzsoki Utcai Kórház
Új tömb, C épület Konferenciaterme
1145 Budapest, Róna utca 196–212.
Ádám Jenő–Kodály Zoltán: Énekes könyv (részlet)
„Az Uzsoki Kórház Szülészete, mint befogadó intézmény, örömmel támogatja
a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület kezdeményezését:
ringatók és bölcsődalok tanítását a leendő édesanyáknak".
Dr. Gyarmati Béla Ph.D.,
osztályvezető főorvos
Uzsoki utcai Kórház,
Szülészet-nőgyógyászati osztály
Gyermekdal-csokrot mutatnak be, valamint
Ringató Ringatók és bölcsődalok együtt éneklésére hívja
Lágyan q = 55 Bárdos Lajos a leendő édesanyákat és édesapákat
° 2 Lágyan q = 55 Bárdos Lajos a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület ének-zene
° & 4 #2 ∑ ∑ œ œ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ j‰
œ œ ‰ œ œ œ œ œ
J
œ œj‰
œ œ œ œ œ
J
& 4 # ∑ ∑ 1. Vi - lág vé - gi kopár fa, Rá-szál-lott a ma-dár-ka. œ tagozatos tanulóiból alakult kamarakórus
œ
(alkalmazkodó Énektanár: Vass Veronika
nyolcadok:)
(alkalmazkodó 2. Kettőnket te ma-dárka, Csak el-bír a ko - pár fa.
1. Vi - lág vé - gi kopár fa, Rá-szál-lott a ma-dár-ka.
2 nyolcadok:) 2. Kettőnket te ma-dárka, Csak el-bír a ko - pár fa.
¢ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
4 2
4
¢ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
1. Haj, da- na, haj - na, Haj, da-na, haj - na, Haj, da - na, haj - na.
1. Haj, da „E zenei program Kodály Zoltánnak azzal a gondolatával is összecseng, mely szerint a gyermek
2. (dúdolva) - na, haj - na, Haj, da-na, haj - na, Haj, da - na, haj - na.
2. (dúdolva)
° œ zenei nevelését 9 hónappal a születése előtt kell megkezdeni. A magyar népdal, népi gyermek-
j ‰
° œ œ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ œj ‰ játék sokszínű anyagot nyújthat a felhasználásra, közvetve és közvetlenül gazdagíthatja a zenei
J
œ œ ‰ œ
élmény befogadását
œ œ œ œ œ J œ œ œ œ œ œ Szőnyi Erzsébet, Kossuth-díjas zeneszerző
Rá - szál - lott a ma-dár - ka, Messzi haj - ló á - gá - ra. „A mesterséges hanghordozók által közvetített zene soha nem lehet olyan hatású, mint a köz-
Rá - szál - lott a ma-dár - ka, Messzi haj - ló á - gá - ra.
Rá - ü - lünk az á - gá - ra, Fü - tyü - lünk a vi - lág - ra. vetlen emberi hang. (…) A bölcsődalok tanulása különösen az anya és a csecsemő közötti
Rá - ü - lünk az á - gá - ra, Fü - tyü - lünk a vi - lág - ra.
j ‰
j ‰
¢ œ œ œ œ œ œ œj ‰ œ œ œ œ œ œ œj ‰ nonverbális időszakban segítheti a kapcsolatot.”
Dr. Paksa Katalin, népzenekutató
¢ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ „…a várandós anya bizonyos jellegű zenei aktivitása közvetlen befolyással van babája muzika li-
Rá - szál - lott a ma-dár - ka, Messzi haj - ló á - gá - ra. tá sára….a passzív zenehallgatásnak, amelybe az anya teste nem kapcsolódik be, valószínűleg
Rá - ü - lünk az á - gá - ra, Fü - tyü - lünk a vi - lág - ra.
Rá - szál - lott a ma-dár - ka, Messzi haj - ló á - gá - ra.
Rá - ü - lünk az á - gá - ra, Fü - tyü - lünk a vi - lág - ra. nincs szignifikáns, azaz meghatározó hatása a zene kondicionálására. A fentiekből következik,
hogy a babája zenei érzékenységét a kismama jobban tudja fejleszteni, ha ő maga énekel, ha
a hallott zene ritmusára mozog, vagy táncol. Az akusztikus ingerlés direkt módon az agy aktivi-
(Weöres Sándor verse) tását is növeli.”
Dr. Raffai Jenő, pszichológus, a Megfogantam, tehát vagyok c. könyv szerzője
16