Page 17 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 17

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         III.  A zene hatása A különböző életszakaszokban –
             Az iskoláskor előtti zeneI nevelés


         A képzési program vezetője: vass veroniKa
         pedagógia, ének-zene szakos tanár,
         Pécsi Sebestyén Ének-Zenei Általános Iskola és
         Alapfokú Művészeti Iskola




















         Számos vizsgálat történt annak kiderítésére, hogy mire van szüksége a gyer-
         meknek ahhoz, hogy jól boldoguljon, sikeres életet éljen. A kutatási eredmé-
         nyek azt bizonyítják, hogy ez nemcsak a gyermek vele született értelmi in-
         telligenciáján múlik (IQ), hanem az érzelmi intelligencián (EQ), ami korlát-
         lanul fejleszthető. A kisgyermekkori érzelmi biztonság megadásával kezdő-
         dik az EQ kibontakozása és ebben döntő szerepe van a kisbabájával játszó
         szülőknek, felnőtteknek: az altató daloknak, ringatóknak, mondókáknak,
         ölbeli játékoknak.
           Tehát a zenével való nevelődés nem csupán a zenei képességek (hallás,
         ritmusérzék) alakulására van jó hatással, hanem az egész személyiség és az
         értelmi képességek fejlődésére is. Az óvodában és a kisiskolások körében az
         érzelmi nevelés a rendszeres művészeti foglalkozásokon folytatódik.
           A magyar népi énekes játékok, mondókák világa rendkívül színes és gazdag.
         Fontos ezeknek ismerete és a gyermek életkorának megfelelő alkalmazása.
         a) A kisgyermekkori biztonság megteremtése:
           – A csecsemőt körülvevő hangok
           – A proto-beszélgetések, a „mamanyelv”
           – A felnőtt játéka a gyermekkel –mondókák, ölbeli játékok, dalocskák

                                                                         17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22