Page 17 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 17
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
III. A zene hatása A különböző életszakaszokban –
Az iskoláskor előtti zeneI nevelés
A képzési program vezetője: vass veroniKa
pedagógia, ének-zene szakos tanár,
Pécsi Sebestyén Ének-Zenei Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola
Számos vizsgálat történt annak kiderítésére, hogy mire van szüksége a gyer-
meknek ahhoz, hogy jól boldoguljon, sikeres életet éljen. A kutatási eredmé-
nyek azt bizonyítják, hogy ez nemcsak a gyermek vele született értelmi in-
telligenciáján múlik (IQ), hanem az érzelmi intelligencián (EQ), ami korlát-
lanul fejleszthető. A kisgyermekkori érzelmi biztonság megadásával kezdő-
dik az EQ kibontakozása és ebben döntő szerepe van a kisbabájával játszó
szülőknek, felnőtteknek: az altató daloknak, ringatóknak, mondókáknak,
ölbeli játékoknak.
Tehát a zenével való nevelődés nem csupán a zenei képességek (hallás,
ritmusérzék) alakulására van jó hatással, hanem az egész személyiség és az
értelmi képességek fejlődésére is. Az óvodában és a kisiskolások körében az
érzelmi nevelés a rendszeres művészeti foglalkozásokon folytatódik.
A magyar népi énekes játékok, mondókák világa rendkívül színes és gazdag.
Fontos ezeknek ismerete és a gyermek életkorának megfelelő alkalmazása.
a) A kisgyermekkori biztonság megteremtése:
– A csecsemőt körülvevő hangok
– A proto-beszélgetések, a „mamanyelv”
– A felnőtt játéka a gyermekkel –mondókák, ölbeli játékok, dalocskák
17